۷۰ درصد کره ای ها نگران آلودگی رادیواکتیو غذاهای دریایی

 عملیات ژاپن برای رهاسازی پساب نیروگاه هسته ای فوکوشیما به اقیانوس که هفته پیش کلید خورد باعث بی میلی شدید کره ای ها نسبت به خرید غذاهای دریایی شده است و ماهی فروشان محلی به سختی در تلاش هستند تا ترس مردم را از بین ببرند و مشتریان خود را به بازار بازگردانند.

به طور مثال، بازار عمده فروشی ماهی نوریانگجین سئول همواره در این وقت سال به مناسبت عید چوسوک در تکاپو بود و مردم زیادی برای خرید غذای دریایی برای به این بازار می آمدند.

اما این بازار مشهور در جمعه اخیر بسیار خلوت بوده است.

ماهی فروشی که ۳۰ سال است در بازار نوریانگ جین فعالیت می کند، گفته است که صاحبان مغازه ها محصولات دریایی خود را برچسب می زنند تا نشان دهند از کدام کشور صید شده اند و ترس مردم فروکش کند.

وی افزود: چندین مشتری از من پرسیدند ماهی ها چه زمانی و کجا صید شده اند. اوضاع این بازار در ۳۰ سال اخیر تاکنون چنین اسفناک نبوده است. راستش نمیدانم چه بگویم.

پژوهش دیگری از شرکت گلوپ کوریا میزان وحشت عمومی را نسبت به مصرف کردن غذاهای دریایی نشان می دهد.

این پژوهش با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال نشان می دهد از هر ۱۰ کره ای ۷ نفر نگران هستند که عملیات رهاسازی پساب رادیواکتیو فوکوشیما آب ها و مواد غذایی دریایی کره جنوبی را آلوده کند.

نیمی از جامعه آماری محافظه کار این پژوهش شامل افراد بالای ۷۰ سال و طرفداران حزب قدرت مردم کره جنوبی نیز نسبت به این عملیات ابراز نگرانی کرده اند.

دولت کره جنوبی در تلاش است تا نگرانی عموم درباره امنیت غذاهای دریایی فروکش کند اما شهروندان این کشور همچنان مردد هستند.

روز پنج شنبه، یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی از بازار نوریانگجین بازدید کرد و غذای دریایی خرید و خورد تا ماهی فروشان را تشویق کند و مصرف غذاهای دریایی را تبلیغ کند.

۷۰ درصد کره ای ها نگران آلودگی رادیواکتیو غذاهای دریایی

اما بازدید وی با شکاکی و ناباوری ماهی فروشان همراه بود.

ماهی فروشان بازار نوریانگجین در گفت و گو با روزنامه کوریا تایمز گفتند که بازدید یون سوک یول از این بازار بیهوده بوده است. این قشر از دولت خواستند تدابیر محکمی برای حمایت از صنعت رو به افول ماهی فروشی بیندیشند.

با وجود نگرانی ها، برخی مشتریان وفادار همچنان به این بازار رفت و آمد دارند اما اکنون بیشتر احتیاط می کنند.

چا دوک هو رئیس انجمن ماهی فروشان بازار نوریانگجین گفته است برای بازگرداندن خریداران به این بازار، فروشندگان محصولات خود را تحت آزمایش تشعشات رادیواکیتو قرار می دهند و تاکنون از سلامت کافی برخوردار بوده اند.

به نظر میرسد با افزایش نگرانی ها نسبت به عملیات رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما، مردم به جایگزین های غذایی بیندیشند.

لی یون هی پروفسور علم مصرف کنندگی از دانشگاه اینها پیش بینی می کند که در عید پیش روی کره جنوبی به نام چوسوک، گوشت از محبوبیت بیشتری نسبت به غذاهای دریایی برخوردار خواهد بود.

وی افزود میزان خرید غذاهای دریایی تنها در صورتی افزایش خواهد یافت که آزمایش تشعشات رادیواکتیو به طور قابل اطمینانی نشان دهد که محصولات دریایی از سلامت کافی برخوردار اند.

به گزارش ایرنا، ژاپن روز پنجشنبه ۲ شهریور با وجود نگرانی‌ها و مخالفت‌هایی که از سوی دست اندرکاران صنعت ماهی‌گیری و کشورهای همسایه ابراز شده بود، رهاسازی آب رادیواکتیو حاصل از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را به آب های آزاد اقیانوس آغاز کرد.

حزب حاکم کره جنوبی به تازگی تصمیم گرفته است برای تغییر ذهنیت افکار عمومی و کاهش نگرانی مردم کره، بجای استفاده از عبارت "آب آلوده" برای آب رادیواکتیو رهاشده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن، از عبارت "آب آلوده تصفیه شده" استفاده کند.

چند هفته پیش تر، «آیکاوا کازوتوشی» سفیر ژاپن در تهران با انتقاد از برخی گزارش ها درخصوص تصمیم دولت ژاپن برای انتقال پساب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس، گفته بود: عملیات ریختن آب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس، مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده و آلودگی آن یک چهلم استاندارد جهانی است و هیچ ضرر و زیانی ندارد.

دولت کره جنوبی گفته است که عملیات رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس آرام هیچ مشکل علمی یا فنی ندارد اما اگر غلظت مواد رادیواکتیو در آب از حد استاندارد فراتر رود، سئول خواستار توقف فوری این عملیات خواهد شد. در صورت انحراف ژاپن از طرح اولیه، این دولت آماده طرح شکایت بین المللی خواهد بود.

پیش تر رهبر حزب مخالف دولت کره جنوبی رهاسازی پساب رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما را اقدامی تروریستی خواند که در تاریخ به عنوان "جنگ پاسیفیک" دیگری که کشورهای همسایه را آزار داده، ثبت خواهد شد.

گروه‌های زیست‌ محیطی کره‌ جنوبی نیز پس از اعلام ژاپن درباره آغاز این عملیات دست به اعتراض زدند.