قرقیزستان«تیک تاک» را فیلتر کرد

 وزارت فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان قرقیزستان دسترسی شبکه اجتماعی « تیک تاک » را در این کشور ممنوع کرد.

خاطرنشان می‌شود که چنین تصمیمی پس از نظارت بر محتوای شبکه اجتماعی گرفته شده است که در نتیجه مشخص شد این پلتفرم محدودیتی برای دسترسی به اطلاعات مضر برای سلامت و رشد کودکان اعمال نمی‌کند.

به گفته این وزارتخانه، این نظارت به دلیل شکایت سازمان‌های غیردولتی «در مورد تأثیر منفی شبکه اجتماعی بر رشد ذهنی و سلامت کودکان» انجام شده است. تیک تاک کاربر را در دنیای مجازی با کلیپ‌های کوتاه غوطه ور می‌کند، نوجوانان پس از تماشای آنها سعی می‌کنند ویدیوهای خاصی را تکرار کنند که برخی از آنها تهدید کننده زندگی هستند. علاوه بر این، روان کودکان هنوز ناپایدار و در حال شکل گیری است و چنین محتوایی که باعث اعتیاد می‌شود، بر وضعیت عاطفی نسل جوان تأثیر منفی می‌گذارد.

پیش از این، نمایندگان پارلمان قرقیزستان مکرراً مسدود کردن این شبکه اجتماعی را در این کشور پیشنهاد کرده بودند. آنها این پیشنهاد خود را با «تأثیر منفی» بر کودکان استدلال کردند.

در ماه ژوئن گزارش شد که از ماه آگوست کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان می‌تواند استفاده از DPI (Deep Packet Inspection -بازرسی بسته عمیق) را آغاز کند. این فناوری امکان می‌دهد ترافیک اینترنت را تنظیم و فیلتر کنند.

گفتنی است که تصمیم وزارت فرهنگ برای مسدود کردن تیک تاک در این کشور باعث خشم و سردرگمی شدید اکثریت مردم شد.

در شبکه‌های اجتماعی مختلف افراد برجسته و مشهور به این موضوع واکنش نشان دادند و بیان کردند که شبکه‌های اجتماعی یکی از بسترهای ابراز عقیده است و مسئولان با مسدود کردن این یا آن پلتفرم حقوق شهروندان را زیر پا می‌گذارند. ممنوعیت‌های دولتی می‌تواند سابقه‌ای برای دخالت دولت در انتخاب شهروندان برای ابراز وجود و ارتباط ایجاد کند. توجه داشته باشید که در برخی از کشورهای اروپایی این برنامه فقط برای مقامات ممنوع است. این ممنوعیت برای اهداف امنیت سایبری اتخاذ شده است.

تیک تاک یک شبکه اجتماعی محبوب است که برای ایجاد و تماشای ویدیوهای کوتاه ایجاد شده است. این اپلیکیشن‌ متعلق به شرکت چینی ByteDance است که بالاترین سطح دانلود در این بستر را دارد.