اتریش بدون گاز روسیه دوام نمی‌آورد

«کارل نِهامِر» صدراعظم اتریش اعتراف کرد که کشورش بدون خرید از گاز طبیعی از فدراسیون روسیه، نمی‌تواند دوام بیاورد.

نهامر شامگاه دوشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی با بیان اینکه اولویت شماره یک امنیت ذخایر انرژی است، گفت: «اگر اجرا نشود، سیستم مختل می‌شود، تولید مختل می‌شود، تامین انرژی مردم مختل می‌شود. بنابراین، اول از همه، ما در مورد تضمین امنیت عرضه انرژی صحبت می‌کنیم».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در واکنش به انتقادها از خرید سوخت از روسیه توضیح داد: «این کار ناخوشایند است. از نظر اخلاقی ناخوشایند است، اما این واقعیت است. این وظیفه من به عنوان صدراعظم است [که امنیت انرژی کشور را حفظ کنم]».

صدراعظم اتریش با بیان اینکه که از سال گذشته این کشور شروع به کاهش وابستگی خود به گاز روسیه کرده،  اظهار داشت: «ما تلاش می‌کنیم تا محل دریافت انرژی را برای نمونه از طریق آلمان و ایتالیا گسترش دهیم تا بتوانیم از منابع جدید استفاده کنیم».

بر این اساس، نهامر در عین حال یادآور شد که شرکت نفت‌وگاز اتریش قراردادهایی با شرکت روسی گازپروم برای فروش گاز به کشورش تا سال ۲۰۴۰ دارد و فسخ یکجانبه آنها توسط اتریش پرهزینه خواهد بود.

به نوشته اسپوتنیک، مدت قرارداد فعلی صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین که به اتریش نیز می‌رسد، در انتهای سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد.

اتریش بدون گاز روسیه دوام نمی‌آورد

پیش از این، «گرهارد رویس» رئیس سابق شرکت نفت‌وگاز اتریش گفته بود که این کشور باید خود را برای این واقعیت آماده کند که پس از پایان قرارداد ترانزیت، گاز روسیه را از طریق اوکراین دریافت نخواهد کرد.

آمارها نشان می‌دهند کشورهای عضو اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین واردات گاز مایع از روسیه را تا ۴۰ درصد افزایش داده‌اند.