حضور 30 رزمناو در رزمایش بزرگ ائتلاف غرب در بالتیک

منابع خبری روز شنبه از برگزاری رزمایش برخی کشورهای غربی در دریای بالتیک در بحبوحه افزایش تنش‌ها با روسیه خبر دادند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «تی‌آرتی» در این رزمایش‌ 30 کشتی جنگی ، زیردریایی، ۱۹ هواپیمای نظامی و بیش از ۳۲۰۰ نیروی نظامی از کشورهای شرکت کننده در این رزمایش ایتالیا، فرانسه، فنلاند، استونی، دانمارک، کانادا، بلژیک، لتونی، لیتوانی، هلند، لهستان، سوئد و آمریکا حضور دارند.  

نیروی دریایی آلمان روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۳۲۰۰ نظامی از ۱۴ کشور در این رزمایش به رهبری آلمان شرکت می‌کنند.

حضور 30 رزمناو در رزمایش بزرگ ائتلاف غرب در بالتیک

روسیه به طور منظم در دریای بالتیک رزمایش‌های دریایی برگزار می کند که اغلب در پاسخ به رزمایش های ناتو در این منطقه است. روسیه ماه مه اعلام کرد که چهار بمب افکن راهبردی ایالات متحده را بر فراز دریای بالتیک در دو حادثه جداگانه در فاصله یک هفته رهگیری کرده است. این حوادث نگرانی‌هایی را در مورد احتمال اشتباه محاسباتی یا تصادفی که می‌تواند به درگیری بزرگ‌تر بین روسیه و ایالات متحده تبدیل شود، افزایش داده است. 

روسیه همواره درباره نزدیک شدن ناتو به مرزهای خود حساس بوده و مقابله با الحاق اوکراین به این ائتلاف نظامی، یکی از موضوعات مهم مد نظر مسکو از آغاز جنگ اوکراین بوده است.

به رغم هشدارهای مکرر روسیه، مقام‌های غربی به ویژه آمریکایی از پیوستن اوکراین به ناتو حمایت کرده‌اند اما گفته‌اند که الحاق این کشور به ناتو حین جنگ امکان پذیر نیست. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه طی سخنان نوزدهم تیر ماه هشدار داده بود که عضویت اوکراین در ناتو پیامدهای بسیار منفی برای امنیت اروپا خواهد داشت.