گروکشی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان بر سر استیضاح بایدن

جمهوری‌خواهان تندرو مجلس نمایندگان در تلاش برای آغاز تحقیقات به منظور استیضاح جو بایدن و کاهش شدید هزینه‌های دولت حتی به قیمت تعطیلی آن هستند.

اما این نزاع بر سر تعطیلی دولت تنها میان جمهوری خواهان و دموکرات ها نیست بلکه نزاعی میان حزبی در درون جمهوری خوهان میان تندروها و کسانی که نگران پیامدهای تعطیلی دولت هستند هم بشمار می رود.

هیل می نویسد: این دو دستگی چالش هایی را برای کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان به وجود آورده است. وی در سخنرانی اخیر خود گفت: «من از این همه جمهوری‌خواه که پشت سر یکدیگر مخفی شده اند و تعطیلی دولت برایشان مهم نیست خسته شده ام. اما حقیقت این است ما از قدرتی که به ما داده شده استفاده می کنم تا تغییر ایجاد کنیم. ما پول نمی دهیم که آقایان کارشان را انجام ندهند».

مارجوری تیلور گرین از جمله نمایندگان تندروی مجلس نمایندگان که بارها از مک کارتی حمایت کرده، تهدید کرده است تا زمانی که مجلس کار تحقیقات برای استیضاح بایدن را آغاز نکند، به بودجه دولت رای نمی دهد.

مت گائتز نماینده فلوریدا نیز در اظهاراتی مشابه گرین تاکید کرده است که چنانچه تحقیقات درباره بایدن و دیگر مقامات ادامه پیدا نکند، می تواند برای برکناری رئیس مجلس دست بکار شود.

گائتز در پلتفرم "ایکس" که پیش از این توئیتر نامیده می شد تهدید کرد چنانچه مک کارتی مانع این کار شود، احتمالا مدت چندانی بر صندلی ریاست نخواهد نشست.

اما از سوی دیگر، اعضای میانه‌روتر مجلس نمایندگان می‌گویند که شواهد کافی برای پیشبرد تحقیقات استیضاح وجود ندارد و دست رئیس مجلس را برای سازش با دموکرات‌ها باز نگه داشته اند.

دان بیکن عضو جمهوری خواه این مجلس ضمن بیان اینکه هم حزبی هایش برای استیضاح نیاز به شواهد ملموس تر دارند، در نامه‌ای به رهبران کنگره از آنها خواست «اختلافات را کنار بگذارند و هر روز با روحیه دو حزبی کنار هم بنشینند تا به راه‌حلی بر سر لوایح تخصیص بودجه دست یابند».

گروکشی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان بر سر استیضاح بایدن

از طرفی قانونگذاران زمان کمی برای دستیابی به توافق بر سر بودجه پیشنهادی دولت دارند و زمانی که مجلس سه شنبه (فردا) شروع بکار کند، تنها ۱۱ روز کاری باقی می ماند.

این تارنما در ادامه یادآور می شود که جنجال بر سر تائید بودجه از زمانی آغاز شد که دولت بایدن درخواست تکمیلی ۴۰ میلیارد دلاری را ارئه داد. درخواست ماه گذشته کاخ سفید شامل ۲۴ میلیارد دلار برای اوکراین هم جنجال دیگری را برانگیخته بود. اما بسیاری از جمهوری خواهان مجلس نمایندگان در جناح راست به شدت مخالف هرگونه بودجه بیشتر برای اوکراین هستند.

چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات های سنا هفته گذشته گفت: «من فکر می کنم مک کارتی می داند که اگر تعطیلی اتفاق بیفتد، عاملش جمهوری خواهان مجلس نمایندگان هستند. این برای کشور بد خواهد بود، اما برای آنها بسیار بدتر خواهد بود».