تحقیر نتانیاهو از سوی بایدن

این دیدار که در روزهای آینده در نیویورک انجام خواهد شد، نخستین ملاقات نتانیاهو و بایدن پس از انتخاب حدود ۹ ماه پیش وی به سمت نخست وزیری خواهد بود. با توجه به اتحاد و نزدیکی روابط تل آویو و واشنگتن، این تاخیر بسیار غیرعادی به نظر می رسد.

دو مقام اسرائیلی به آکسیوس گفتند که نتانیاهو از دعوت نشدن به کاخ سفید درمانده و تحقیر شده و به مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در واشنگتن، فشار آورده تا یک ملاقات با بایدن را برای او برنامه ریزی کند.

این منابع افزودند که مقام های اسرائیلی کاخ سفید را برای یک نشست در دفتر بیضی تحت فشار قرار داده بودند.

یکی از مقام های ارشد آمریکایی گفت که بسیاری در کاخ سفید فکر می‌کنند که ملاقات با نتانیاهو در دفتر بایدن از لحاظ سیاسی به زیان بایدن خواهد بود.

یکی مقام آمریکایی دیگر گفت که چند تن از دستیاران رئیس جمهور نگرانند که هزاران اسرائیلی و یهودی آمریکایی برای اعتراض به این دیدار روانه کاخ سفید شوند.

سومین مقام آمریکایی گفت که برخی از مشاوران بایدن که با نشست در دفتر بیضی شکل مخالفند، معتقد بودند که این نشست یک سیگنال اشتباه درباره نظر رئیس جمهوری آمریکا در مورد لایحه اصلاحات قضایی و سیاست های دولت نتانیاهو ارسال می کند.

مقام های آمریکایی به آکسیوس گفتند که کاخ سفید به دستیاران نتانیاهو اطلاع داده که نخست وزیر در زمانی دیگر در سال جاری میلادی به واشنگتن دعوت خواهد شد.

تحقیر نتانیاهو از سوی بایدن

آکسیوس در ادامه این خبر مدعی شد: یک مقام ارشد آمریکایی گفته کاخ سفید می‌خواهد ببیند که سرانجام لایحه مذکور چه خواهد شد. بسیاری از اسرائیلی ‌ها، یهودیان آمریکایی، دموکرات‌های کنگره و دولت بایدن نگرانند که اصلاحات قضایی نتانیاهو "دموکراسی اسرائیل" را تضعیف کند.

از سوی دیگر، بایدن دولت نتانیاهو را "افراطی ترین" دولت اسرائیلی از زمان آغاز همکاری با نخست وزیران اسرائیل در ۵۰ سال پیش خوانده است.