دادگاه سوئد ممنوعیت هتک حرمت قرآن کریم را رد کرد

یک دادگاه استیناف سوئد ادعا کرد پلیس هیچ دلیل قانونی برای جلوگیری از دو تجمعی که معترضان در اوایل سال جاری قصد داشتند قرآن را طی آن بسوزانند، ندارد.

به گزارش عرب نیوز، سوزاندن کتاب مقدس اسلام در خارج از سفارت ترکیه در استکهلم در ماه ژانویه خشم جهان اسلام را برانگیخت که منجر به هفته‌ها اعتراض، درخواست برای تحریم کالا‌های سوئدی و توقف بیشتر درخواست عضویت سوئد در ناتو شد.

 در پی آن حادثه، پلیس از موافقت با دو درخواست دیگر، یکی از سوی یک فرد خصوصی و دیگری توسط یک سازمان، برای برگزاری مراسم هتک حرمت قرآن در خارج از سفارتخانه‌های ترکیه و عراق در استکهلم در ماه فوریه خودداری کرد.

 پلیس استدلال کرد که اعتراضات ژانویه سوئد را به هدف با اولویت بالا برای حملات تروریستی تبدیل کرده است.

 پس از درخواست‌های هر دو سازمان‌دهنده اعتراض، دادگاه اداری استکهلم تصمیمات را لغو کرد و گفت که نگرانی‌های امنیتی ذکر شده برای محدود کردن حق تظاهرات کافی نیست اما پلیس استکهلم نسبت به احکام به دادگاه تجدید نظر اعتراض کرد.

 در هر دو حکم - در مورد دو درخواست جداگانه - دادگاه تجدید نظر گفت مشکلات نظم و امنیت مورد اشاره پلیس ارتباط کافی روشن با رویداد برنامه ریزی شده یا مجاورت آن ندارد. این دادگاه افزود که این حکم می‌تواند در دادگاه عالی اداری سوئد تجدید نظر شود.

دادگاه سوئد ممنوعیت هتک حرمت قرآن کریم را رد کرد

 پلیس سوئد مجوز تظاهرات ژانویه را صادر کرده بود که توسط راسموس پالودان، یک فعال سوئدی-دانمارکی که قبلاً به اتهام آزار نژادپرستانه محکوم شده بود، سازماندهی شده بود.

 پالودان همچنین سال گذشته به توری در سوئد رفت و نسخه‌هایی از کتاب مقدس اسلام را به آتش کشید که منجر به اعتراضاتی در سوئد شد.

 هتک حرمت قرآن در ماه ژانویه همچنین به روابط سوئد با ترکیه آسیب زد، زیرا پلیس اجازه برگزاری تظاهرات را صادر کرده بود. آنکارا به دلیل حمایت سوئد از آنچه شبه نظامیان «تروریست» کرد می‌خواند، از عضویت سوئد در ناتو جلوگیری کرده است.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه در ماه ژانویه گفت: «روشن است که کسانی که چنین رسوایی را در مقابل سفارت کشورمان ایجاد کردند، دیگر نمی‌توانند از ما در خصوص درخواست عضویت در ناتو انتظار خیرخواهی داشته باشند».