معترضان نتانیاهو را رها نمی‌کنند

 تظاهرکنندگان که اکثرا یهودی بودند، پرچم‌های رژیم صهیونیستی و پرچم‌هایی با نوشته‌های دیگر را حمل می‌کردند و شعار «دموکراسی یا شورش» و «شرم» را سر می‌دادند. آنها شعار می‌دادند: «اگر برابری نباشد، ما دولت را به زیر می‌کشیم و ساقط می‌کنیم؛ شما در نسل اشتباهی آمده‌اید.»

برخی از تظاهرکنندگان مهاجرانی بودند که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، برخی دیگر برنامه‌های سفر موجود را برای این رویدادها تنظیم کردند و برخی به طور خاص برای شرکت در تظاهرات آمده بودند. آنها نماینده مجموعه‌ای از گروه‌های فعال مستقر در اراضی اشغالی بودند که با قانون تغییرات قضایی کابینه تل‌آویو با هدف کاهش استقلال و قدرت دادگاه‌ها مخالف هستند.

مخالفان می‌گویند که این تغییرات، «دموکراسی و حقوق» در اراضی اشغالی را تضعیف می‌کند و «امنیت، اقتصاد و جایگاه بین‌المللی» تل‌آویو را تهدید می‌کند. حامیان این تغییرات هم مدعی هستند که با این کار سیستم دادگاهی مهار شده و قدرت را به مقامات «منتخب» باز می‌گرداند.

نتانیاهو هر جا می‌رود معترضان رهایش نمی‌کنند

یکی از فعالان با اشاره به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که «مبارزه با "بی‌بی" (نتانیاهو) یکی از بزرگترین مبارزات برای دموکراسی در جهان است. این شبیه مبارزه اوکراین علیه پوتین است، شبیه مبارزه با دونالد ترامپ در اینجا.»

او که سابقا در یگان نیروهای ویژه صهیونیست کار کرده، افزود: «من معتقدم این یک جبهه در همان نبرد است، نبرد دموکراسی علیه پوپولیسم، علیه دیکتاتوری. بعد از آن دوره هم من دوباره برای اسرائیل می‌جنگم، اما این بار در تظاهرات، به شیوه‌ای مدنی، نه علیه دشمنان خارجی، بلکه علیه دشمنان داخلی.»

رئیس یکی از اتحادیه‌های یهودی معترض هم اعلام کرد که پنج‌شنبه مقابل هتل نتانیاهو تجمعی برگزار می‌شود. نتانیاهو در بدو ورود به نیویورک هم با تجمع اعتراضی مقابل هتلش مواجه شد.

این اولین سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا از زمان تشکیل کابینه‌ای است که سال‌ گذشته به سختی به دست آمد. نتانیاهو پیش از ورود به نیویورک، با ایلان ماسک در کالیفرنیا ملاقات کرد و در آنجا هم معترضان او را تنها نگذاشتند و دست به تجمع اعتراضی زدند. برخی از معترضان هم مقابل شرکت تسلا متعلق به ایلان ماسک تجمع کردند.