مهمان فریبکار زلنسکی وارد اوکراین شد

دفتر رئیس‌جمهور اوکراین امروز پنجشنبه (۲۸ سپتامبر، ششم مهر) اعلام کرد «گرانت شاپس» وزیر دفاع جدید انگلیس در سفری سرزده به اوکراین با «ولودیمیر زلنسکی» دیدار کرد. 

زلنسکی در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) این دیدار را مفید خواند و از انگلیس برای «حمایت مالی، دفاعی و بشردوستانه» قوی از اوکراین تشکر کرد. بر اساس بیانیه دفتر زلنسکی، وی افزود: «همکاری دو کشور به ارتش اوکراین اجازه می‌دهد توانایی‌های خود در میدان نبرد را به ویژه با استفاده از سلاح‌های دوربرد به طور قابل توجهی گسترش دهد». 

زلنسکی

به گزارش «سی‌ان‌ان»، دو طرف همچنین درباره تقویت دفاع هوایی اوکراین گفت‌وگو کردند و گفتند این موضوع بخصوص در آستانه فصل زمستان مهم است. 

شاپس اخیراً در گفت‌وگو با شبکه «اسکای‌نیوز» تصریح کرد انگلیس قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، ۳۰ هزار نیروی نظامی اوکراین را آموزش دهد.

کمک‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و آموزشی کشورهای غربی به اوکراین در حالی است که وزارت خارجه روسیه هشدار داده این کشورها با آتش بازی می‌کنند. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه چهارشنبه (۲۷ سپتامبر، پنجم مهر) گفت حمله جمعه ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) اوکراین به «سواستوپول» در هماهنگی نزدیک با متخصصان آمریکایی و بریتانیایی انجام شد. 

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین تأکید کرده پمپاژ تسلیحات به اوکراین از سوی کشورهای غربی به موفقیت مذاکرات روسیه و اوکراین کمکی نمی‌کند و تأثیرات منفی به همراه خواهد داشت.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم تأکید کرده ایالات متحده و کشورهای دیگر عضو  ناتو با ارسال تسلیحات به اوکراین و آموزش نظامیان این کشور در قلمروهای بریتانیا، آلمان و ایتالیا و کشورهای دیگر مستقیماً در جنگ اوکراین مشارکت دارند.