نژادپرستی نظام‌مند در زندان‌های آمریکا

کارشناسان سازمان ملل در گزارشی که در هفته گذشته منتشر شد ادعا کرده‌اند افراد سیاه‌پوست در نظام قضائی ایالات متحده در معرض « نژادپرستی نظام‌مند و تبعیض‌های نژادی از سوی مقام‌های مجری قانون» قرار دارند.

طبق گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، یافته‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد زندانیان زن مجبور شده‌اند در حالی که دستبند به دست دارند وضع حمل کنند، ضمن آنکه نوزادان آنها چند ساعت بعد از تولد تحویل مراکز نگهداری دولتی شده است. مضاف بر این، حقوق زندانیان سیاه‌پوست به نحو نامتناسب نقض شده است.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته یافته‌های این گزارش توسط گروهی از کارشناسان تهیه شده که در فصل بهار از ۵ زندان آمریکا بازدید و با مقام‌هایی در سراسر ایالات متحده دیدار کردند.

نویسندگان این گزارش خاطرنشان کرده‌ند ایالات متحده بایستی برای برطرف کردن بی‌اعتمادی عمیق موجود افراد آفریقایی‌تبار نسبت به نهادهای مجری قانون و قضایی رویکردی مبتنی بر حقوق اتخاذ کند.

کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند بی‌اعتمادی سیاه‌پوستان از خشونت‌های گذشته و مستمر پلیس و مصونیت آنها در برابر تخلفات ناشی می‌شود.

سیاه‌پوستان با نژادپرستی نظام‌مند در زندان‌های آمریکا مواجه هستند

کارشناسان سازمان ملل همچنین گزارش کرده‌اند از مشاهده اینکه در زندان‌هایی که عمده جمعیت آنها را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند زندانیان به کار اجباری (و حتی چیدن پنبه) واداشته می‌شوند.

این کارشناسان همچنین تصریح کرده‌اند قوانین و سیاست‌های موجود در زمینه مواد مخدر که از ۵ دهه پیش در ایالات متحده جاری بوده‌اند موجب شده‌اند افراد آفریقایی‌تبار با احتمال بیشتری در معرض رفتارهای نامناسب از سوی پلیس و نظام قضایی قرار بگیرند.

نویسندگان گزارش به عنوان راهکار خواستار ریشه‌کن کردن فقر و نابرابری های نژادی و همچنین کاهش خشونت پلیس شده‌اند. آنها همچنی خواستار آن شده‌اند که ازجرائم سطح پایین در زمینه مواد مخدر چشم‌پوشی شود.