شرط سوریه برای عادی سازی روابط با آنکارا

 بسام صباغ معاون وزیر امور خارجه سوریه افزود: ترکیه باید نیروهای نظامی خود را خارج کند. درباره هر جنبه دیگری، بله، البته، ما آماده گفت‌وگو با آنها خواهیم بود؛ اما اگر این کار را نکنیم و اصرار بر ماندن داشته باشیم، این یک اشغالگری غیرقانونی است و مانع همه تلاش‌ها با هدف تحقق برقراری روابط خواهد شد.

الصباغ خاطرنشان کرد که هیچ نوع تماس و رابطه‌ای با ترکیه وجود ندارد.

این در حالی است که یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه جمعه بر آمادگی آنکارا برای از سرگیری مذاکرات با هدف عادی سازی روابط با دمشق را تاکید کرد؛ اما در عین حال بار دیگر موضع کشورش مبنی بر امتناع از خروج از شمال سوریه را تکرار و این پیشنهاد را «غیر منطقی» توصیف کرد.

گولر در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: ما همیشه آماده نشستن و گفت‌وگو هستیم؛ اما خواسته‌های طرف سوری چیزی نیست که بتوان فوراً آن را پذیرفت.

وی افزود: آنها می خواهند ترکیه از خاک سوریه خارج شود؛ اما چرا ترکیه باید از خاک سوریه خارج شود؟

شرط سوریه برای عادی سازی روابط با آنکارا

گولر ادعا کرد: یک بار دیگر می‌گوییم طرف سوری برای کسانی که نفت مردم سوریه را استخراج کرده و می‌فروشند (اشاره به نیروهای دموکراتیک سوریه -قسد) وقتی نمی‌گذارد، زیرا آنها (طرف سوری) فقط مشغول رسیدگی به برخی از مناطقی هستند که در آنجا حضور دارند. ما صلح و امنیت برقرار کرده‌ایم و آنها می‌خواهند که از آن مناطق خارج شویم.»

در سال 2011 و از زمان وقوع حوادث در سوریه، روابط آنکارا با دمشق که قبل از این درگیری بسیار نزدیک بود، رو به وخامت گذاشت؛ اما اخیراً دو طرف و همچنین رسانه‌های مرتبط با دو کشور صحبت از احتمال عادی سازی تدریجی روابط دو کشور کردند.

در دسامبر سال گذشته، روسیه میزبان اولین مذاکرات پس از 11 سال بین ترکیه و سوریه در سطح وزرای دفاع بود.