نارضایتی شهروندان آمریکایی‌ از عملکرد کنگره

 حدود ۶۴ درصد از پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی دو روزه که روز چهارشنبه تکمیل شد - از جمله ۶۱ درصد از دموکرات‌ها و ۶۶ درصد از جمهوری‌خواهان - با این نظر که سیاستمداران در پایتخت ایالات متحده «می‌توانند اختلافات حزبی را به نفع ملت کنار بگذارند» مخالف بودند.

حدود ۲۷ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی آنلاین رویترز - ایپسوس با این نظر موافق بودند و ۹ درصد گفتند که نظری ندارند.

اختلافات میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها باعث سه تعطیلی کوتاه‌مدت دولت واشنگتن در دهه گذشته شده و اوایل سال جاری هم باعث شد تا دولت فدرال تنها چند روز با نکول بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری فاصله داشته باشد.

درگیری‌های داخلی جمهوری‌خواهان آمریکایی این هفته باعث شد که اعضای مجلس نمایندگان کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان را پس از تکیه بر آرای دموکرات‌ها برای تصویب لایحه‌ای که از تعطیلی دولت واشنگتن جلوگیری می‌کند، برکنار کنند.

اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در مورد تعطیلی قریب‌الوقوع دولت آمریکا شنیده بودند و تنها ۱۳ درصد گفتند که چنین چیزی نشنیده بودند.

تنها ۴۳ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که موافق این نظر هستند که کنگره کشورشان قادر به اجرای وظایف اصلی خود یعنی تصویب قوانین است تا دولت بتواند کار کند، در مقابل ۴۷ درصد مخالف این نظر بودند.

دولت فدرال آمریکا حتی با کاهش همکاری دو حزبی در کنگره در دهه‌های اخیر، توانسته به کارش ادامه دهد و تاکنون تعطیلی‌های دولت محدود بوده است. آمریکایی‌ها مدت‌هاست که دیدگاه تیره و تاری نسبت به کنگره دارند و این نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۳۵ درصد از پاسخ‌دهندگان به مجلس نمایندگان نگاه نامطلوب دارند، در حالی که ۳۹ درصد به سنا نظر منفی دارند.

این نظرسنجی روز سه‌شنبه قبل از رای‌گیری برای برکناری مک‌کارتی از سمت خود آغاز شد. برکناری او، مجلس نمایندگان را فعلا بی‌رئیس باقی گذاشته است. نظرسنجی رویترز - ایپسوس به صورت آنلاین و سراسری انجام شد و ۱۰۰۵ بزرگسال آمریکایی را مورد نظرسنجی قرار داد.