اهداف صهیونیست‌‌‌ها از دروغ‌های رسانه‌ای علیه نیروهای مقاومت

 یکی از تاکتیک‌هایی که رژیم صهیونیستی و حامیان آن در قبال طوفان الاقصی به کار گرفته‌اند، دروغ‌های رسانه‌ای علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) است. در این نوشتار ضمن اشاره مختصر به این دروغ‌ها، اهداف آن بررسی می‌شود.

سه دروغ رسانه‌ای علیه حماس عبارتند از: سر بریدن کودکان، تجاوز به زنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین و نگهداری کودکان اسراییلی در قفس. در دروغ نخست توسط رسانه‌های آمریکایی سی ان ان و لس آنجلس تایمز و دروغ سوم هم توسط تلویزیون فرانسه مطرح شد. همزمان با انشتار این دروغ‌ها برخی مقامات غربی نیز آن را مطرح کردند.

اهداف دروغ‌های رسانه‌ای علیه حماس

۱. ایجاد اجماع جهانی با هدف همسان‌سازی حماس با داعش

یکی از اهداف دروغ‌های رسانه‌ای این است که حماس را با داعش همسان کنند. یکی از جنایت‌های آشکار گروه تروریستی داعش این بود که سر اسرای خود را به صورت زنده می‌برید و یا اسرا را به صورت زنده می‌سوزاند. این جنایت سبب شد افکار عمومی در سطح جهانی به شدت علیه داعش شود و اجماع جهانی برای مبارزه با تروریسم داعشی شکل گیرد. رژیم صهیونیستی و حامیان آن تلاش کردند چنین وضعیتی را برای حماس ایجاد کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در سخنرانی خود حماس را با داعش مقایسه کرد و گفت: «جنایات حماس از زمان جنایات داعش دیده نشده است. کودکانی که به همراه خانواده‌های‌شان اعدام می‌شوند. مردان و زنان جوانی که از پشت تیر می‌خورند و اعدام می‌شوند. وحشت و تروری که نمی‌توانم توصیف کنم. هویت حماس همیشه بر ما روشن بوده است. حالا همه دنیا این را می‌دانند. حماس داعش است و ما آن را شکست خواهیم داد. درست همان‌طور که جهان داعش را شکست داد.» پس از نتانیاهو، جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه ادعا کرد که تصاویری از خشونت وحشتناک و «شیطانی» دیده که به مراتب از آنچه پیش‌تر توسط داعش در عراق و سوریه دیده شده بود، «هولناک‌تر» است: «هیچ گاه تصور نمی‌کردم که چنین چیزی ببینم؛ تصاویری تایید شده از سربریدن کودکان توسط تروریست‌ها.» با این حال، نکته طنز ماجرا اینجا است که خبرنگار سی ان ان که این ادعا را مطرح کرده بود، مجبور شد به نادرست بودن این خبر اعتراف کند. «سارا سیدنر، خبرنگار سی ان ان با اشاره به اینکه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل این ادعا‌ها را در حالی که آن‌ها در برنامه زنده بودند، مطرح کرد، گفت: «دولت اسرائیل امروز نمی‌تواند ادعا‌های مبنی بر سر بریدن نوزادان را تایید کند. من باید خیلی مراقب حرفهایم بودم. معذرت می‌خواهم.»

روزنامه «لس انجلس تایمز» ناشر ادعا‌های دروغین در مورد تجاوز به زنان شهرک‌های صهیونیست توسط نیرو‌های مقاومت فلسطین نیز نوشت: «این ادعا ثابت نشد.» تلویزیون فرانسه نیز اعلام کرد که ویدیوی «نگهداری کودکان اسراییلی در قفس» که ادعا می‌شد مربوط به غزه است جعلی و مربوط به جنایت تروریست‌های داعش در سوریه (سال ۲۰۱۵) است. این عذرخواهی‌ها همزمان شد با انتشار تصاویری از اقدام حماس در آزاد کردن یک مادر با دو فرزندش و همچنین انتشار تصاویری از یک مادر اسراییلی درباره رفتار نیرو‌های حماس با وی و فرزندانش. یک زن که نیرو‌های مقاومت وارد خانه‌اش شدند، به شبکه ۱۲ اسرائیل از جوانمردی نیرو‌های مقاومت توضیح داده و گفته بود: «به آن‌ها گفتم من دو بچه دارم. به انگلیسی به من گفتند نگران نباش ما مسلمانیم و به شما آسیب نمی‌رسانیم.» انتشار این تصاویر و عذرخواهی خبرنگاران شکست رویکرد رسانه‌ای علیه حماس و همسان‌سازی آن با داعش را در پی داشته است.

اهداف صهیونیست‌‌‌ها از دروغ‌های رسانه‌ای علیه نیروهای مقاومت

۲. قلب واقعیت طوفان الاقصی

یکی از اهداف مهم این دروغ‌های رسانه‌ای این بود که عظمت و بزرگی عملیات طوفان الاقصی را کاهش دهند. طوفان الاقصی ضربه بزرگی به اعتبار اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی بود و این هویت اطلاعاتی و نظامی که به نوعی قدرت نرم رژیم صهیونیستی بود را از بین برد. رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن که از طوفان الاقصی غافلگیر شده و توان تحمیل سنگین‌ترین شکست تاریخ ۷۵ ساله رژیم را نداشتند، تلاش کردند افکار عمومی را از این شکست به سمت تخریب چهره حماس هدایت کنند. این هدف هم با پیوست رسانه‌ای قوی عملیات طوفان الاقصی و همچنین دروغ از آب درآمدن خبر‌های منتشر شده، با شکست مواجه شد. واقعیت طوفان الاقصی نه تنها تغییر نمی‌کند بلکه تا دهه‌ها از ذهن صهیونیست‌ها و حامیان‌شان پاک نخواهد شد.

۳. مظلوم‌نمایی

مظلوم‌نمایی کلیدواژه‌ای است که رهبر معظم انقلاب در خصوص تاکتیک رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی به کار بردند. رهبر معظم انقلاب روز ۱۸ مهر فرمودند: «این دشمن خبیث و ظالم، حالا که سیلی را خورده، سیاست مظلوم‌نمایی در پیش گرفته، دیگران هم کمکش می‌کنند؛ رسانه‌های دنیای استکبار کمکش می‌کنند، برای اینکه نشان بدهند این مظلوم است... این مظلوم‌نمایی، صد درصد خلاف واقع و دروغ است.» رژیم صهیونیستی و حامیان آن با انتشار خبر‌های دروغ و خشن از حماس، سعی کردند بخشی از چهره خود که مصداق «رژیم کودک کش» است را تطهیر کنند، اما بیش از ۲۵۰۰ شهید و حدود ۱۰ هزار زخمی که ۶۰ درصد آن را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند بار دیگر ثابت کرد که شاخصه بارز و مهم رژیم صهیونیستی «کودک کشی» و «زن کشی» است. سیاست تغییر چهره ظالم و مظلوم آشکارا با بن بست مواجه شد و حتی حامیان رژیم اشغالگر قدس نیز مظلومیت این رژیم را باور نکردند.

سه نکته مهم درباره دروغ‌های رسانه‌ای علیه حماس

درباره این دروغ‌ها علیه حماس سه نکته مهم وجود دارد. نکته نخست اینکه؛ رژیم صهیونیستی از راهبرد جنگ شناختی همزمان با جنگ نظامی همه‌جانبه علیه حماس استفاده کرد. جنگ شناختی نیز با هدف تغییر ذهنیت‌ها و نگرش‌ها علیه جنبش حماس استفاده شد. استعفای «گالیت دیستل»، وزیر اطلاع‌رسانی کابینه نتانیاهو نشانه آشکار مبنی بر پذیرش شکست در جنگ شناختی است. وزیر اطلاع‌رسانی رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «کابینه صهیونیستی فعالیت وزارت متبوعش را به وزارت خارجه سپرد و این وزارتخانه را در حکم هدر دادن منابع عمومی تبدیل کرد.»

نکته دوم اینکه؛ تجمعات حمایتی در سطح جهانی در کشور‌های مختلف که با حضور ده‌ها هزار نفر برگزار شد و همچنین موضع سازمان‌های حقوق بشری مستقل درباره جنایت‌های رژیم علیه فلسطینی‌ها به خصوص کودکان و زنان، نشان داد که اگرچه رژیم صهیونیستی از قدرت نظامی بالاتری برخوردار است، اما فلسطینی‌ها از جمله حماس قدرت نرم بالاتری از رژیم اشغالگر قدس دارند.

نکته سوم اینکه؛ رژیم صهیونیستی با دروغ‌های رسانه‌ای سعی کرد کشور‌های غربی به خصوص آمریکا را برای ورود به جنگ متقاعد کند، اما این هدف نیز محقق نشد، زیرا از یک سو آمریکا در جنگ اوکراین درگیر است و این جنگ برای واشنگتن به مراتب مهم‌تر از جنگ غزه است، از سوی دیگر آمریکا حاضر نیست به خاطر رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی درگیر شود. کشور‌های عربی نه تنها با هر گونه حمایت خارجی از رژیم صهیونیستی در جنک علیه غزه مخالف هستند بلکه بر لزوم پایان دادن این جنگ تأکید دارند.