پشت‌پرده هیاهو درباره عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه

  رژیم صهیونیستی که در پی عملیات طوفان الاقصی متحمل خسارت‌های شدید اطلاعاتی، امنیتی و جانی شده است، بارها تهدید کرده با عملیات زمینی در غزه، قصد «نابودی حماس» را دارد.

طبق آخرین آمارها، رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که در این جنگ ۳۰۸ نظامی خود را از دست داده و ۲۲۲ اسیر نیز نزد مقاومت فلسطین دارد.

مقام‌های نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی مانند «بنیامین نتانیاهو» و «یوآو گالانت» نخست‌وزیر و وزیر جنگ بارها به نزدیکی غزه آمده‌اند و با فرماندهان و نظامیان این رژیم صحبت کرده‌اند و از قریب‌الوقوع بودن عملیات زمینی برای آزادی اسرا و همچنین پایان بخشیدن به حضور نیروهای مقاومت در این منطقه گفته‌اند؛ حضوری که البته کم‌حاشیه هم نبوده و نظامیان ارتش از خجالت نتانیاهو درآمده‌اند و او را مقصر شکست‌ها و کشته‌شدن هم‌قطاران خود خوانده‌اند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شده که باید جنگ علیه غزه آخرین جنگ باشد زیرا پس از آن « حماس وجود خارجی نخواهد داشت.»

با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که این هیاهوی رسانه‌ای راه به جایی نبرده و حمله زمینی حداقل به «تعویق» افتاده است.

پشت‌پرده هیاهو درباره عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه

نگرانی آمریکا از باتلاق غزه

دولت دموکرات «جو بایدن» که برخلاف جمهوری‌خواهان نقاب «مخالفت با جنگ و حمایت از حقوق‌بشر» را هم کنار گذاشته، به نوعی صحنه‌گردان کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شده و از ابتدای جنگ، تمام قد در کنار تل‌آویو ایستاده است.

آمریکا در اقدامی کم‌سابقه، ۲ ناو هواپیمابر و ناوگروه‌های همراه آن را با هدف «حمایت از اسرائیل و بازدارندگی» به شرق مدیترانه و نزدیکی سواحل فلسطین اشغالی گسیل کرده و از بعد سیاسی هم حامی بی چون و چرای تل‌آویو است.

با این حال، اظهارات روز شنبه «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نشان داد که پنتاگون نگران عملیات زمینی در غزه است. آستین گفت حمله زمینی به غزه ممکن است به دلیل تونل‌های ساخته شده توسط حماس بسیار سخت و دشوار باشد.

روزنامه واشنگتن‌پست نیز با انتشار گزارشی خبر داد شگفتانه‌های زیادی در انتظار نظامیان رژیم صهیونیستی در غزه است؛ از مقاومت شدید مردمی و نظامی تا تونل‌های پر رمز و راز و تک‌تیراندازهایِ در کمین.

فشار آمریکا به رژیم صهیونیستی برای تعویق حمله

رسانه‌های آمریکایی در چند روز اخیر بارها گزارش‌های مبنی بر تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی برای تعویق عملیات زمینی در غزه منتشر کرده‌اند.

آمریکایی‌ها معتقدند تعویق حمله زمینی به غزه، آزادی اسرای بیشتر را تضمین می‌کند؛ افرادی که اکثر آن‌ها دوتابعیتی و چندتابعیتی از جمله آمریکایی هستند.

شبکه سی‌ان‌ان در وبگاه خود نوشت، آزادی ۲ شهروند آمریکایی که به اسارت حماس درآمده بودند، نشان‌دهنده احتمال آزادسازی اسرای بیشتر است. مقاومت فلسطین پیشتر اعلام کرده بود ۲ آمریکایی را به دلایل انسان‌دوستانه آزاد کرده است.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد که تل‌آویو با درخواست واشنگتن برای به تأخیر انداختن حمله زمینی به غزه موافقت کرده است.

نگرانی از باز شدن جبهه‌های جدید

کارشناسان معتقد هستند یکی از دلایل تردید رژیم صهیونیستی در عملی کردن تهدیدات خود، نگرانی بزرگ از باز شدن جبهه‌های جدید مخصوصا در شمال فلسطین اشغالی است.

رسانه‌های عبری خبر داده‌اند مسئولان رژیم صهیونیستی پیش‌بینی می‌کنند موشک‌هایی از یمن و عراق در واکنش به حملات این رژیم به نوار غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شود.

همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی، تنش‌ها و درگیری‌هایی میان مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی شکل گرفته و صهیونیست‌ها در جبهه شمالی نیز متحمل ضربات سختی شده‌اند.

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید: حزب‌الله تماس‌های بسیاری در خصوص جلوگیری از مداخله حزب‌الله در تجاوز رژیم صهیونیستی دریافت کرده، ولی اکنون در دل نبرد قرار دارد.

یمنی‌ها نیز در سوی دیگر نبرد قرار دارند. «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور دولت نجات ملی یمن روز یکشنبه اعلام کرد صنعاء با تمام توان و امکاناتش در پاسخ به تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه نقش داشته و خواهد داشت.

مقام ارشد یمنی خبر داد آمریکایی‌های مستقر در سواحل یمن، بخشی از موشک‌ها و پهپادهایی پرتاپ شده به سمت اراضی اشغالی را رهگیری و منهدم کردند، اما بخشی دیگر به اهداف خود رسیدند.

در سایه افزایش حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید ایالات متحده نگران است که درگیری در اراضی اشغالی به جنگی گسترده‌تر در منطقه بدل شود که نیروهای نظامی آمریکایی را به خطر می‌اندازد.

تنش‌های داخلی و اختلاف بر سر ادامه جنگ

نتانیاهو که با چندین پرونده فساد مالی دست و پنجه نرم می‌کند، پیش از جنگ نیز درگیر بحران داخلی و اعتراضات به قانون جنجالی «تغییرات قضایی» بود و حالا بحران‌هایی نظیر شکست اطلاعاتی در پیش‌بینی عملیات طوفان‌الاقصی و همچنین اسرای صهیونیستی روبرو شده است.

در روزهای اخیر شمار زیادی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به خیابان‌ها آماده‌اند و خواستار آزادی اسرای صهیونیست و استعفای نتانیاهو شده‌اند.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» امروز نوشت، بحران اعتماد و تنش‌هایی میان نتانیاهو و گالانت وجود دارد. همچنین دست کم سه نفر از وزرای کابینه به فکر استعفا هستند تا نتانیاهو را مجبور کنند که مسئولیت شکست را به دلیل عملیات مقاومت فلسطین برعهده بگیرد.

 شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد: با وجود اظهارات جدی که درباره اهداف جنگ شنیده می‌شود؛ اما کسانی که در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از طرح‌های ارتش اسرائیل مطلع می‌شوند، از این مساله ابراز نگرانی کردند که فاصله‌ای میان اظهارات و اقدامات ارتش وجود دارد.

«لیؤور کنان» خبرنگار کنست این شبکه عبری گفت: اعضای ائتلاف حاکم در کنست در این مرحله متقاعد نشدند که اهداف اعلام شده و روشن جنگ با آنچه در عمل اجرا خواهد شد، مطابقت داشته باشد. هدف تضعیف اقتدار حماس بر خلاف آنچه علنا گفته شده، دقیقا با آنچه در حال حاضر روی میز گذاشته شده تطابق ندارد.

شکست اولین عملیات نفوذ به غزه

گردان‌های شهید «عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس روز یکشنبه اعلام کرد که یک نیروی زرهی ارتش رژیم اشغالگر با عبور چند متر از دیوار مرزی در شرق خان یونس وارد نوار غزه شد که در دام نیروهای مقاومت افتاد و پس از آن، نیروهای دشمن مجبور به عقب‌نشینی شدند.

«ابوحمزه» سخنگوی نظامی «گردان‌های قدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی می‌گوید رزمندگان فلسطینی از ورود ارتش اشغالگر به غزه استقبال می‌کنند چراکه یک جهنم وسیع را برای نیروهای آن تدارک دیده‌اند.

تقسیم کار واشنگتن و تل‌آویو

در پی هشدارها درباره عملیات زمینی در غزه، به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها پس از شکست‌های میدانی از مقاومت فلسطین به نوعی تقسیم کار کرده‌اند تا با هزینه‌ای کمتر اسرای خود را آزاد کنند، به نحوی که تل‌آویو زبان تهدید را به کار می‌بندد و واشنگتن هم چانه‌زنی برای آزادی اسرا را دنبال می‌کند.

روزنامه هاآرتص امروز نوشت، به نظر می‌رسد که رهبری رژیم صهیونیستی در مورد گزینه‌ها و اشکال حمله زمینی سردرگم است‌.

«عاموس هارئیل» تحلیلگر مسائل نظامی می‌گوید علت تردید درباره گزینه‌ها و اشکال این حمله زمینی سوالات مطرح شده پیرامون شانس موفقیت آن و نیز محدودیت‌هایی است که بایدن تحمیل کرده است.

واشنگتن نگران است که عملیات زمینی در غزه منجر به آسیب رساندن به منافع استراتژیک آمریکا در منطقه شود. «توماس فریدمن» نویسنده نزدیک به بایدن هشدار داده حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه تهدیدی برای ائتلاف پشتیبان آمریکا در منطقه است که «هنری کیسنجر» وزیر خارجه پیشین این کشور پس از جنگ ۱۹۷۳ تشکیل داده است.