درخواست جاسوس آمریکایی برای تبادل با شهروند روس

 «پل ویلان» جاسوس آمریکایی که اکنون مشغول گذراندن ۱۶ سال محکومیت خود در روسیه است در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری سی‌ان‌ان گفت که دو بار او را از مبادله با زندانیان روسیه کنار گذاشتند و این هشداری برای حکم اعدام است.

این مصاحبه امروز منتشر شده، اما سی‌ان‌ان می‌گوید آن را روز جمعه هفته گذشته تلفنی از «اردوگاه یک زندان دورافتاده» در «موردویا» (۳۰۰ مایلی شرق مسکو) گرفته است. این چهارمین تماسی است که ویلان با یک خبرگزاری از زمان محکومیتش در سال ۲۰۲۰ داشته است.

ویلان در بخشی از مصاحبه گفت که مطمئن است که وزارت خارجه آمریکا روی آزادی او کار می‌کند، اما کمی ناامید شده و می‌خواهد مطمئن شود که به دلیل «سایر مسائل ژئوپلیتیکی» فراموش نمی‌شود و همچنین به آمریکایی‌ها توصیه کرد «اگر آزادی خود را دوست دارند به روسیه سفر نکنند.»

 ویلان در دسامبر ۲۰۱۸ پس از آن بازداشت شد که یک فلش مموری با اسناد طبقه بندی شده از یک افسر مخفی سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) دریافت کرد. این شهروند آمریکایی، ایرلندی، کانادایی و بریتانیایی توسط دادگاه مسکو مجرم شناخته و به ۱۶ سال زندان در مستعمره روسیه محکوم شد. آمریکا او را «به اشتباه دستگیر شده» می‌داند و می‌گوید اتهاماتی که به او وارد شده جنبه سیاسی دارد.

ویلان در بخشی از مصاحبه خود با سی‌ان‌ان مکالمه تلفنی‌اش با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا را مطرح کرد و گفت که به بلینکن گفته است: «بار اولی که من را اینجا رها کردید اتهام به من زده شد و وقتی برای بار دوم هم مرا رها کردید در واقع حکم اعدام من را امضا کردید.»

درخواست جاسوس آمریکایی برای تبادل با شهروند روس

مسکو و واشنگتن دسامبر گذشته «بریتنی گرینر» قاچاقچی مواد مخدر و بسکتبالیست حرفه‌ای را با «ویکتور بوت» تاجر روسی مبادله کردند. یکی دیگر از معاوضه‌های میان دو کشور در ماه آوریل بود که در آن «ترور رید» تفنگدار سابق، در ازای «کنستانتین یاروشنکو» خلبان روسی آزاد شد و ویلان به این دو معاوضه اشاره کرده و می‌گوید با آزاد نشدن او در واقع حکم اعدام او را صادر کردند.