رسانه‌ها  نیز از  آتش اسرائیل در امان نیستند

در این میان، حملات مرگبار اسرائیل به نیروهای رسانه‌ای و حتی خانواده‌های آنها، بازتاب زیادی در دنیا داشته است. معمولا در جنگ‌ها و بحران‌ها، نیروهای متخاصم دست‌کم برای حفظ آبرو و گرفتن ژست انسانی هم که شده به نیروهای رسانه‌ای حمله نمی‌کنند اما از زمان شروع حملات اسرائیل به غزه ، چندین و چند روزنامه‌نگار و خبرنگار کشته شده‌اند و حملات علیه آنها، جنبه‌های زیاد و تکان‌دهنده‌ای داشته است؛ در یک مورد یک خبرنگار و تمامی اعضای خانواده‌اش در حملات هوایی جانشان را از دست دادند، یک خبرنگار در برنامه زنده تلویزیونی برای همکارش که چند دقیقه قبل شهید شده بود گریه کرد و دفتر خبرگزاری فرانس‌پرس مورد اصابت قرار گرفت.

اوضاع چنان خراب است که نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های روزنامه‌نگاری جهانی اعلام کرده‌اند جنگ غزه، بزرگ‌ترین بحران برای روزنامه‌نگاران در ۳۰سال گذشته بوده است. کمیته حمایت از خبرنگاران ۲روز پیش در گزارش اولیه خود درباره تلفات خبرنگاران، اعلام کرد که از زمان شروع حمله اسرائیل، ۳۰خبرنگار و روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای جانشان را از دست داده‌اند.

رسانه‌ها  نیز از  آتش اسرائیل در امان نیستند

موضوع متفاوت در این حمله اخیر این است که ارتش اسرائیل، با وقاحت تمام به رسانه‌های بزرگ گفته است که نمی‌تواند امنیت آنها را تضمین کند. نیروهای نظامی اسرائیل، حتی دفتر خبرگزاری فرانسه را مورد هدف قرار داده و آسیبی جدی به آن وارد کرده است.

خبرنگاران، به این خاطر که مجبورند برای پوشش اخبار به دل حوادث بروند، در معرض آتش هستند و به همین‌خاطر فعالیتشان با خطر زیادی همراه است. چشم‌انداز حملات زمینی گسترده به غزه حتی ممکن است شرایط را برای فعالیت آنها به‌شدت خطرناک‌تر کند.

هرچند در همین چند هفته هم حوادث تلخی برای آنها روی داده است. یکی از نخستین شوک‌ها، انتشار خبر شهادت اعضای خانواده وائل الدحدوم، خبرنگار الجزیره بود. تصاویر نمازخواندن او بر پیکر همسر، دختر و پسرش، مورد توجه زیادی قرار گرفت.

در یک مورد معروف دیگر، محمد ابوحطب و ۱۱عضو خانواده او در یک حمله به شهادت رسیدند. سلمان البشیر، همکار این خبرنگار در حال پوشش زنده ارسال مجروحان به بیمارستانی در غزه بود که خبر شهادت ابو حطب را شنید و در برنامه زنده تلویزیونی، جلیقه و کلاه‌ ایمنی خود را با گریه درآورد و گفت که هیچ‌چیزی از روزنامه‌نگاران محافظت نمی‌کند. این ویدئو هم بازتاب زیادی در دنیا داشت و شرایط سخت زندگی مردم در غزه، به‌خصوص خبرنگاران را به نمایش گذاشت. مراسم تشییع و تدفین این خبرنگار، با حضور انبوه همکاران رسانه‌ای و مردم برگزار و تصاویر زیادی از آن مخابره شد.

صحبت‌های البشیر در صفحه تلویزیونی، درحالی‌که لباس‌های محافظتی خود را درمی‌آورد، بازتاب زیادی در دنیا داشته و مردم در شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته‌اند. او گفته است: «هیچ‌کس به ما و میزان فجایع و جنایاتی که در غزه تجربه می‌کنیم، نگاه نمی‌کند. این جلیقه‌های محافظتی و کلاهخود از ما محافظت نمی‌کند. هیچ‌چیز از روزنامه‌نگاران محافظت نمی‌کند... ما جانمان را بدون هیچ دلیلی از دست می‌دهیم.»