درخواست چین از جهان درباره اسرائیل

چین: اسرائیل به معاهده منع اشاعه سلاح‌های اتمی بپیوندد

نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در جلسه شورای حکام آژانس اتمی خواستار پیوستن اسرائیل به معاهده ان‌پی‌تی شد.

نماینده دائم چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام این نهاد بین‌المللی از رژیم اسرائیل خواست به «معاهده منع اشاعه سلاح‌های اتمی» (NPT) بپیوندد. 

طبق گزارش شینهوا، «لی سانگ» در جلسه شورای حکام آژانس روز چهارشنبه خواستار انجام تلاش‌های بیشتر برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های اتمی و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه (غرب آسیا) شد. 

 رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است. 

رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته همواره در خصوص داشتن سلاح هسته‌ای سیاست «ابهام» در پیش گرفته و در پاسخ به این سوال که آیا سلاح اتمی در اختیار دارد تأکید کرده تل‌آویو اولین کشور استفاده کننده از این سلاح‌ها نخواهد بود. 

با وجود این، «آمیچای الییاهو»، وزیر میرات فرهنگی اسرائیل چند هفته پیش در بحبوحه حملات رژیم اسرائیل به غزه گفته بود پرتاب بمب هسته‌ای در این منطقه یکی از گزینه‌هایی است که تل‌آویو در اختیار دارد. 

بسیاری از تحلیلگران این اظهارات وزیر اسرائیلی را که چند روز بعد از کارش برکنار شد پایان سیاست ابهام هسته‌ای اسرائیل عنوان کرده و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستند آن را مبنایی برای افزایش فشار بر تل‌آویو جهت تحت نظارت قرار دادن برنامه تسلیحات اتمی این رژیم قرار دهد. 

لی سانگ در جلسه روز چهارشنبه شورای حکام گفت: «خاورمیانه نباید به وسیله سلاح‌های هسته‌ای تهدید شود. این درخواستی مشترک از سوی کشورهای منطقه است.»

14020902000787_Test_PhotoN

لی تأکید کرد چین همواره به صورت فعال از تلاش‌ها در منطقه برای برقراری منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی حمایت کرده است. 

طبق نوشته شینهوا، این دیپلمات چین از اسرائیل خواست «در اسرع وقت» به عنوان یک کشور دارنده سلاح‌های هسته‌ای به معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی بپیوندد و تمامی تأسیسات هسته‌ای خود را ذیل پادمان‌های جامع آژانس اتمی قرار دهد. 

وی همچنین از همه کشورهای مرتبط در منطقه و کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای نیز خواست به مسئولیت‌های خود عمل کرده و در فرایند ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای ایفای نقش کنند. 

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس اتمی هم شب گذشته در پاسخ به یک سوال گفته بود که برخی از کشورهای عربی قصد دارند در جلسه شورای حکام درباره مسئله سلاح‌های اتمی اسرائیل بحث و رایزنی کنند. 

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا موضوع داشتن سلاح‌های هسته‌ای توسط اسرائیل در جلسه شورای حکام بحث شد نوشت: «انتظار می‌رود این مسئله ظرف تقریباً یک ساعت در جلسه عصرگاهی شورای حکام توسط گروه کشورهای عربی و چند کشور دیگر مطرح شود. اظهارات غیر مسئولانه یکی از وزرای اسرائیل باعث واکنش‌های سخت در جامعه بین‌المللی شد.»

با این حال، رسانه‌ها تا کنون خبری از مطرح شدن این بحث در نشست شورای حکام در خصوص این موضوع مطرح نکرده‌اند. خبرگزاری کویت، اما امروز پنجشنبه نوشته نماینده این کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در بیانیه امروز خود در شورای حکام به این مسئله اشاره کرده است. 

طبق نوشته خبرگزاری رسمی کویت «طلال الفسام» در این نشست تصریح کرد که اظهارات وزیر اسرائیلی درباره پرتاب بمب بر سر مردم غزه پایان سیاست ابهام هسته‌ای است که نیروهای اشغالگر طی یک دهه گذشته دنبال کرده است. 

این دیپلمات کویتی تأکید کرد آژانس اتمی بایستی فوراً اقدامات لازم را برای ملحق کردن رژیم اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی انجام دهد.