بیانیه سنتکام درباره نفتکش توقیف شده در خلیج عدن

 مقام‌های آمریکایی یکشنبه گفتند یک کشتی جنگی نیروی دریایی این کشور به تماس یک نفتکش تجاری در خیلج عدن که توسط افراد مسلح توقیف شده بود، پاسخ داد و این نفتکش اکنون در امنیت قرار دارد.

به گزارش رویترز، این نفکش که محموله اسید فسفریک حمل می‌کرد، از سوی شرکت مالک آن «سنترال پارک» معرفی شده است. ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد «یواس‌اس میسون» با کمک کشتی‌های متحدان خواستار آزادسازی این کشتی تجاری از سوی مهاجمان شد. 

به ادعای این بیانیه، پنج فرد مسلح تلاش کردند با یک قایق تندرو فرار کنند اما توسط کشتی آمریکایی مورد تعقیب قرار گرفتند و در نهایت تسلیم شدند. 

این بیانیه افزود دو موشک بالستیک از بخش‌های تحت کنترل حوثی‌ها (انصارالله) در یمن به سمت کشتی جنگی آمریکایی و سنترال پارک شلیک شد، اما در حدود ۱۰ مایل دریایی دورتر فرود آمد و خسارت یا تلفاتی برجا نگذاشت. 

یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) عصر یکشنبه به وقت تهران تایید کرده بود که یک نفتکش متعلق به یک اسرائیلی روز یکشنبه در سواحل یمن توسط افراد مسلح ناشناس توقیف شد.

این مقام ناشناس آمریکایی به «خبرگزاری فرانسه» گفته بود: «نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه افراد مسلح نفتکش سنترال پاک را در خلیج عدن تصرف کردند. نیروهای ایالات متحده و ائتلاف در مجاورت آن هستند و ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم».

بیانیه سنتکام درباره نفتکش توقیف شده در خلیج عدن

طبق این گزارش، این نفتکش از مراکش به سمت کانال سوئز در حرکت بوده است. ارتش یمن بیانیه‌ای در این خصوص صادر نکرده و گزارش‌های منتشر شده را رد یا تایید کرده است. با این حال، نیروهای مسلح یمن پیش‌تر هشدار داده بودند که در حمایت از مردم فلسطین، در صورت رویت هر شناور اسرائیلی، آن را هدف حمله قرار خواهند داد.

نیروی دریایی یمن پیش از این کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» را در مجاورت سواحل یمن تحت کنترل خود درآورد و آن را به سواحل این کشور هدایت کرد. ارتش یمن همچنین اخیرا مسئولیت حمله به کشتی اسرائیلی «زیم» در دریای مکران را برعهده گرفت.