بخش انرژی اروپا، کانون حملات سایبری

از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین ، هزاران حمله سایبری شبکه انرژی اروپا را هدف قرار داده است، به گونه‌ای که رهبران ارشد بخش انرژی این قاره ضمن ابراز نگرانی، خواستار انجام اقدامات کافی و فوری در این زمینه شده اند.

لئونارد بیرینبام مدیر اجرایی شرکت E.ON به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های برق اروپا، در مصاحبه‌ای گفت: کلاهبرداران روز به روز پیشرفت می‌کنند، بنابراین ما هم باید روز به روز بهتر شویم. اینک من نگران هستم و در آینده حتی بیشتر نگران خواهم شد.

تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که میانگین هفتگی تعداد حملات سایبری علیه شرکت‌های برق سراسر جهان بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی، ۲ برابر شده است.براساس گزارش این نهاد بین المللی، هر هفته یک هزار و ۱۰۱ حمله سایبری علیه شرکت‌های برق جهان صورت می‌گیرد.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که شرکت‌های اروپایی پس از آغاز جنگ در اوکراین شروع به استخدام کارشناسان امنیت سایبری کردند؛ اقدامی که نشانگر فقدان آمادگی برای حملات احتمالی سایبری است.

معاون وزیر انرژی لهستان در این خصوص گفت: من با چشمان خود شاهد هزاران حمله سایبری به شبکه انرژی این کشور بودم.آیرینوش زیسکا مدعی شد که این حملات از سمت شرق و کشور‌هایی همچون روسیه و سایر دولت‌هایی که وی آن‌ها را غیردموکراتیک خطاب کرد، صورت می‌گیرد. ما به شدت نگران تهدید‌ها و حملات سایبری علیه بخش انرژی اتحادیه اروپا هستیم.

بیرینبام مدیر اجرایی شرکت E.ON نیز در بخش دیگری از مصاحبه خود با پولیتیکو اضافه کرد: از آنجاکه شبکه‌های برق اروپا به طور فزاینده‌ای دیجیتال می‌شوند، فرصت‌های بالقوه بیشتری برای هکر‌ها ایجاد می‌شود و این امر به ویژه با فرا رسیدن فصل سرما باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تشریح کرد: بهترین راه محافظت در برابر حملات سایبری، سامانه آنالوگ است، اما با توجه به اینکه شبکه‌های جدید فقط به روش کاملا دیجیتال قابل بهره‌برداری، نگهداری و مدیریت هستند، آنالوگ کردن شبکه‌ها امکان پذیر نیست.

بخش انرژی اروپا، کانون حملات سایبری

این نشریه در ادامه گزارش خود به حمله باج‌افزار‌ها در سال ۲۰۲۱ به اپراتور خط لوله انرژی آمریکا اشاره کرد؛ حمله‌ای که سیستم‌های این شبکه را از کار انداخت و هفته‌ها منجر به اختلال گسترده در تامین انرژی این کشور شد.

در این میان اتحادیه اروپا می‌گوید گام‌هایی برای حفاظت از شبکه‌های این بلوک برداشته است، اما اذعان دارد که هنوز شکاف‌های بسیاری وجود دارد.پولیتیکو تاکید دارد: این نهاد الزامات امنیت سایبری جدیدی را برای شرکت‌های فعال در بخش‌های کلیدی اعمال کرد که از اکتبر (مهر) سال آینده میلادی قابل اجرا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا همچنین شبکه‌هایی از خدمات امنیت سایبری خصوصی و عمومی را در بخش‌های کلیدی راه‌اندازی کرده که هدف آن‌ها بهبود اشتراک اطلاعات بین کشور‌ها در حملات دیجیتالی مقیاس بزرگ عنوان شده است.

کمیسیون اروپا نیز در ماه سپتامبر (شهریور) طرح‌های جدیدی ارائه کرد و از کشور‌های اتحادیه اروپا خواست تا با تهدیدات فرامرزی بهتر آشنا شوند و همکاری با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به ویژه پس از انفجار سال گذشته در خطوط لوله گاز روسیه به آلمان، تقویت کنند.

سوانتیه وستفال مدیر اندیشکده موسسه امنیت و ایمنی مستقر در آلمان در این خصوص گفت: چالش اصلی در برابر حملات سایبری این است که سیستم عامل‌های مورد استفاده در اروپا تا ۴۰ سال قدمت دارند و به همین دلیل در صورت بروز مشکل تعمیر آن‌ها بسیار سخت است. با دیجیتال شدن روزافزون شبکه‌های انرژی، یافتن کارشناسان امنیت سایبری برای تطبیق با خطرات رو به رشد سایبری کار بسیار دشواری است.