حمایت جمهوری خواهان از ترامپ

 نتایج نظرسنجی های جدید که توسط رویترز/ایپسوس انجام شده، نشان می دهد ترامپ موقعیت برتر خود را در رقابت درون حزبی جمهوری خواهان برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری حفظ کرده و از حمایت بیش از نیمی از رای دهندگان جمهوری خواه در دور مقدماتی انتخابات برخوردار است.

براساس نتایج این نظرسنجی، 61 درصد جمهوری خواهان اعلام کردند که در رقابت های درون ایالتی برای معرفی نامزد حزبشان برای انتخابات 2024، به منظور رقابت با جو بایدن دموکرات، به دونالد ترامپ رای می دهند.

همچنین در این نظرسنجی مشخص شد که هیچ یک از رقبای ترامپ، در نزدیکی او قرار ندارند. ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا و نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی، هر کدام تنها از حمایت 11 درصد جمهوری خواهان برخوردارند.

علاوه بر این، ویوک راماسوامی تنها 5 درصد حمایت جمهوری خواهان برای دور مقدماتی انتخابات را به خود اختصاص داده در حالی که کریس کریتس فرماندار سابق نیوجرسی از حمایت 2 درصدی برخوردار است و 8 درصد جمهوری خواهان نیز اعلام کردند که هنوز در این باره تصمیم نگرفته اند.

این در حالی است که نخستین رای گیری درون حزبی جمهوری خواهان برای انتخابات 2024، در تاریخ 15 ژانویه سال آینده در انجمن جمهوری خواهان آیووا برگزار می شود.

همچنین این نظرسنجی نشان داد که جمهوری خواهان تحت تاثیر اتهامات کیفری متعددی که ترامپ با آن مواجه است، قرار نگرفته اند و این موضوع تاثیری بر روی تصمیم آنها برای رای دادن به ترامپ نداشته است.

به علاوه کمتر از یک چهارم جمهوری خواهان شرکت کننده در این نظرسنجی، اظهار کردند که اتهامات مطرح شده علیه ترامپ پس از طرح بروز تقلب در انتخابات 2020 از سوی رئیس جمهور سابق و یا حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021، درست است.

همچنین در این نظرسنجی، نشانه های جدیدی درباره مخالفت برخی جمهوری خواهان با ترامپ و تمایل آنها نسبت به دیگر رقبای او دیده شد. بر این اساس موقعیت هیلی از سپتامبر تاکنون بهبود یافته و تمایل ها برای رای دادن به او اندکی بیشتر شده است. اما با این وجود همچنان فاصله چشمگیری با ترامپ اصلی ترین رقیب جمهوری خواه خود دارد.

براساس ارزیابی های صورت گرفته دو روز پیش از نظرسنجی های اخیر توسط پولیتیکو، رای دهندگان آمریکایی تمایل بیشتری برای رای دادن به نیکی هیلی به جای ترامپ در رقابت با جو بایدن دارند.اما اگر بار دیگر ترامپ در رقابت با جو بایدن قرار گیرد، آنها از بایدن حمایت می کنند.         

نظرسنجی: پیشتازی چشمگیر ترامپ در ایالت کلیدی آیووا

خبر دیگر اینکه براساس نظرسنجی جدید انجام شده در ایالت آیووا، در آستانه نخستین رای گیری دورن حزبی جمهوری خواهان در ایالت آیووا، دونالد ترامپ پیشتازی چشمگیر و گسترده ای نسبت به سایر رقبای جمهوری خواه خود در این ایالت برای کسب نامزدی حزب در انتخابات 2024 را دارد.

این نظرسنجی به طور مشترک توسط ان بی سی، موسسه دی موینس رجیستر و مدیا کام انجام شده و در آن برتری و محبوبیت چشمگیر دونالد ترامپ نسبت به سایر رقبای جمهوری خواه وی دیده می شود.

براساس این نظرسنجی، دونالد ترامپ از حمایت 51 درصد جمهوری خواهانی که قصد دارند در نخستین رقابت درون حزبی در ایالت آیووا برای معرفی نامزد حزب در انتخابات 2024 شرکت کنند، برخوردار است.

این در حالی است که این رقم در نظرسنجی صورت گرفته در همین ایالت در ماه اکتبر، 43 درصد بوده که حالا با افزایش 8 درصدی به 51 درصد رسیده است.

براساس این نظرسنجی ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا 19 درصد حمایت جمهوری خواهان این ایالت و نیکی هیلی از حمایت 16 درصد جمهوری خواهان آیووا برخوردار است. حمایت از دیسانتیس در نظرسنجی ماه اکتبر 16 درصد بوده و میزان حمایت از هیلی نسبت به نظرسنجی ماه اکتبر تغییر نکرده است.

براساس این گزارش، ایالت آیووا سیستم رای گیری متفاوتی برای انتخاب نامزد انتخاباتی نسبت به سایر ایالت ها دارد که رای گیری به شکل سنتی انجام می شود. رای دهندگان در ایالت آیووا و یا شرکت کنندگان در انجمن حزبی این ایالت، در تاریخ 15 ژانویه ساعت ها در هزاران منطقه این ایالت گردهم می آیند تا پیش از رتبه بندی نامزدها، درباره آنها منازعه کنند. در نهایت نظرسنجی درباره اولویت اول مردم آیووا، بهترین شاخص حمایت از نامزدها است.

در این نظرسنجی مشخص شد که پیشتازی ترامپ در ایالت آیووا، به دلیل حمایت اکثریت آنجلیکایی های این ایالت و حمایت افرادی است که برای نخستین بار در انجمن های حزبی این ایالت شرکت می کنند. سه چهارم جمهوری خواهان این ایالت معتقدند که ترامپ می تواند در انتخابات سال آینده بایدن را شکست دهد.

این در حالی است که چندی قبل باب واندر پلاتس رهبر مذهبی پرنفوذ آنجلیکاهای ایالت آیووا، حمایت خود را از ران دیسانتیس فرماندار فعلی فلوریدا برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا اعلام کرد.

در همین حال دیسانتیس در ماه جاری مورد حمایت کیم رینولدز فرماندار این ایالت نیز قرار گرفت و در حال حاضر کمپین خود را تقریبا در تمام مناطق این ایالت برقرار کرده است.

علاوه بر این در نظرسنجی های ملی و یک نظرسنجی در نیوهمپشایر مشخص شد که دونالد ترامپ برتری چشمگیری نسبت به سایر رقبای جمهوری خواه خود دارد. نیوهمپشایر دومین میدان رای گیری درون حزبی جمهوری خواهان را برای معرفی نامزد حزب در انتخابات 2024 در تاریخ 23 ژانویه برگزار می کند.             

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست. ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را در و تاکنون در هیچ یک از این پرونده ها گناهکار شناخته نشده است.

اما دونالد ترامپ طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند، این در حالی است که براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، ترامپ همچنان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات 2024 است. وی مدعی است طرح این اتهامات تنها باعث پیشتازی او در نظرسنجی‌ها شده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2024 برگزار می شود. این در حالی است که تاریخ 25 آوریل سال جاری، جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا برای شرکت مجدد در انتخابات اعلام آمادگی کرد اما دونالد ترامپ در نوامبر 2022 نامزدی جمهوری خواهان برای انتخابات آتی را اعلام کرد.