مجوز پاپ فرانسیس برای ازدواج زوج‌های همجنس گرا

 بعد از چراغ سبز پاپ فرانسیس ، رهبر کاتولیک های جهان زوج‌های همجنس‌گرا اکنون می‌توانند در کلیسای کاتولیک نیز مراسم مذهبی برکت را برگزار کنند.

این مقام مذهبی واتیکان روز دوشنبه بیانیه‌ای را منتشر کرد که به روحانیون کاتولیک اجازه می‌دهد زوج‌های مجرد و همجنس‌گرا را برکت دهند. متنی با عنوان «Fiducia supplicans تأکید می‌کند که اشتباه در ازدواج باید منتفی باشد.

بیانیه این مرجع مذهبی روز دوشنبه به چندین زبان در واتیکان منتشر شد. این دارای امضای بخشدار مرجع ایمان، کاردینال ویکتور فرناندز است و صریحاً توسط پاپ فرانسیس تأیید شده است.

در فوریه 2021 هم پاپ فرانسیس اعلام کرد که برگزاری مراسم برکت برای زوج های همجنسگرا در کلیسای کاتولیک امکان پذیر است. وی تاکید کرده بود که طبق آموزه های فعلی کاتولیک، داشتن احساسات همجنس گرا گناه نیست. با این حال، اعمال صمیمی همجنس ذاتاً خوب نیست. وی تاکید کرده بود که ابراز تمایلات جنسی مختص ازدواج است که فقط بین زن و مرد قابل انعقاد است.

در این سند جدید باز هم تکرار شده که ازدواج یک مراسم مقدس مادام‌العمر بین زن و مرد است. در بخش دیگری از این سند و بر اساس اشاره پاپ فرانسیس استدلال شده که اصطلاح «برکت» در کتاب مقدس تعریف گسترده‌ای دارد و افرادی که به دنبال رابطه متعالی با خدا و محبت و رحمت او هستند نباید برای دریافت آن با پیش‌شرط‌هایی رو به رو شوند.

سند جدید واتیکان تازه‌ترین اقدام پاپ فرانسیس برای نشان دادن به زعم خود انعطاف کلیسای کاتولیک در برابر همجنس گرایان است. پاپ فرانسیس پیشتر در سخنرانی در خصوص همجنس‌گرایان گفته بود: «من کی هستم که بخواهم قضاوت کنم» او همچنین در سال 2023 در اظهار نظری ساختارشکنانه گفته بود که به باور او «همجنس‌گرا بودن جرم نیست». این اظهاراتی است که پاپ فرانسیس را نسبت به همه پیشینیان خود متمایز کرده است.

مجوز پاپ فرانسیس برای ازدواج زوج‌های همجنس گرا

این در حالی است که گروه‌هایی از مسیحیان کاتولیک همجنس‌گرایی و رابطه جنسی خارج از ازدواج را گناه می‌دانند و معتقدند در این شرایط نمی‌توان برای آنها از خدا طلب رحمت و برکت کرد.

این رویکرد جدید خشم سنت‌گرایان را برانگیخته است. لوئیجی کاسالینی از وبلاگ نویسان کاتولیک و محافظه‌کار با انتقاد از این تصمیم پاپ فرانسیس نوشته که این سند نوعی بدعت است. او همچنین تاکید کرده که کلیسا در حال فروپاشی است.