توافق تبادل زندانیان بین آمریکا و ونزوئلا

 خبرها از توافق تبادل زندانیان بین آمریکا و ونزوئلا حکایت دارد که طبق آن در ازای آزادی یکی از متحدان نیکلاس مادورو ، ۱۰ شهروند آمریکایی از کاراکاس آزاد می‌شوند.

رسانه‌های آمریکایی از قبیل «هیل» و «رادیو ملی آمریکا»، از توافق تبادل زندانیان بین دولت جو بایدن و دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا خبر دادند.

بنا بر این گزارش، قرار شده که یک گروه از آمریکایی‌های زندانی در ونزوئلا آزاد شوند و در ازای آن، واشنگتن «الکس ساب» متحد نزدیک مادورو را که سال ۲۰۲۰ بازداشت شد، آزاد کند.

الکس ساب که یک تاجر کلمبیایی است، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۳ خرداد ۱۳۹۹) هنگام توقف هواپیمایش در کیپ ورد (دماغه سبز) برای سوخت گیری با درخواست آمریکا بازداشت و به آمریکا تحویل داده شد.

دولت بایدن بنا بر مفاد توافق تبادل زندانیان با ونزوئلا، پذیرفت که «آلکس ساب» چهره نزدیک به رئیس‌جمهور ونزوئلا را مورد عفو قرار دهد.

این توافق همچنین شامل استرداد «لئونارد فرانسیس» تاجر آمریکایی از ونزوئلا به آمریکا است. این تبعه آمریکایی که متهم به فساد است، از آمریکا به ونزوئلا فرار کرده بود.

به گزارش رسانه‌های امریکایی، توافق تبادل زندانیان آمریکا و ونزوئلا با میانجیگری چند ماهه قطر بین مقام‌های ارشد کاخ سفید و دولت مادورو انجام شده است.

توافق تبادل زندانیان بین آمریکا و ونزوئلا

دولت بایدن با انتشار یک بیانیه ضمن ابراز خرسندی از توافق تبادل زندانیان با ونزوئلا به شهروندان آمریکایی هشدار داد که از سفر به ونزوئلا پرهیز کنند چرا که امکان بازداشت آنها توسط دولت ونزوئلا وجود دارد.

به گفته یک مقام‌ آمریکایی، قطر نقش مهمی در زمینه توافق با ونزوئلا داشت. او قطر را «شریک مهم ایالات متحده» خواند و افزود: «آنها همچنان به مساعی جمیله خودشان ادامه داده‌اند».

بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی، دولت مادورو همچنین با آزادی ۲۰ «زندانی سیاسی ونزوئلایی» موافقت کرده است اما این موضوع بخشی از «توافق باربادوس» نیست.

در ماه اکتبر سال جاری بود که نمایندگان دولت ونزوئلا و مخالفان این دولت در نشستی به میزبانی نروژ، برای برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۴ در ونزوئلا به توافقی رسیدند که به «توافق باربادوس» موسوم شد.

یک مقام آمریکایی می‌گوید که آزادی ۲۰ مخالف مادورو از زندان در ونزوئلا بخشی از توافق باربادوس نیست اما «ما را به خطوط (توافق) باربادوس برمی‌گرداند».