انتقاد تند لاوروف از آلمان

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه گفت واشنگتن هدایت تلاش‌هایی در جهان غرب را بر عهده دارد که هدف آن یافتن مفرهای قانونی برای سرقت اموال روسیه از سراسر جهان و استفاده از آنها برای تأمین مالی اوکراین است.

مقام‌های آلمان در شهر «کارلسروهه» چند روز پیش در هفته جاری از برنامه‌های خود برای توقیف نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های یک بانک روسیه‌ای در فرانکفورت به بهانه ادعایی نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا رونمایی کردند. لاوروف با لحنی تند به این اقدام آلمانی‌ها پاسخ داد.

او گفت: «آنها دزدمسلک هستند. ما این را مدت‌ها  پیش متوجه شدیم. آنها در تمام ادوار سیاسی خیانتکار بوده‌اند. از این حیث که به تعهداتشان پایبند نبوده‌اند و سعی کرده‌اند دیگران را فریب دهند. آنها الان تغییر رویه داده‌اند و به معنی واقعی کلمه دزد شده‌اند.»

دیپلمات ارشد روسیه خاطرنشان کرد کشورهای غربی تمام تلاششان را به کار گرفته‌اند تا «راهی قانونی برای مصادره دارایی‌های روسیه پیدا کنند» و آن را به کشور اوکراین انتقال دهند.

لاوروف در ادامه گفت: «حال، اروپایی‌ها هنوز قدری احترام اولیه برای قوانین خودشان قائلند، بنابراین اتخاذ چنین تصمیم‌هایی را به تعویق می‌اندازند اما طبق اطلاعات منابع ما در پشت صحنه، امریکایی‌ها دارند به آنها یاد می‌دهند چطور این قوانین را تغییر دهند تا بتوانند همه چیز را سرقت کنند.»

انتقاد تند لاوروف از آلمان

شبکه خبری راشاتودی با انعکاس اظهارات سرگئی لاوروف نوشته سال گذشته حدود ۲۶۰ میلیارد یورو (۲۸۵ میلیارد دلار) از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در کشورهای عضو گروه هفت مسدود شد. آلمان نزدیک به ۵.۳ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه در موسسات مالی این کشور را مسدود کرده است. گزارش‌های جدید حاکی است مقام‌های آلمان اکنون به دنبال مسدود کردن دارایی‌های یکی از موسسات مالی مسکو در شعبه بانک جی‌پی‌مورگان در آلمان هستند.

با وجود، یک سخنگوی دادگاهی در فرانکفورت به خبرگزاری ایتارتاس روسیه گفت که این طرح هنوز اجرایی نشده و بررسی‌های مقدماتی بر روی آن ادامه دارد.

وزیر دارایی روسیه روز پنجشنبه هشدار داد چنانچه اتحادیه اروپا تصمیم به گام برداشتن در این مسیر بکند مسکو با اقدامات متقابل به آن پاسخ خواهد داد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. دولت آمریکا تا کنون چندین و چند بسته کمک نظامی به متحدش اوکراین کمک کرده است.

 یکی از ریشه‌های اصلی تنش‌ها میان روسیه و اوکراین به ابراز تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو بازمی‌گردد. روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود.

اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد. دولت روسیه تأکید کرد که گسترش حوزه ناتو به سرزمین های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند.