آینده مبهم جایگاه دموکرات‌ها در انتخابات

چالش نارضایتی اکثریتی از بایدن و آینده مبهم جایگاه دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴

[چالش نارضایتی اکثریتی از بایدن و آینده مبهم جایگاه دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴]

تهران- ایرنا-

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای موسسه گالوپ در نظرسنجی جدید خود اعلام کرد به رغم افزایش بسیار جزیی محبوبیت جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا از رقم ۳۷ درصد در ماه های اکتبر و نوامبر (مهر-آبان)، اما برای پنجمین بار میزان محبوبیت او در سال ۲۰۲۳ به زیر ۴۰ درصد رسیده است.

بر اساس گزارش گالوپ، در تازه‌ترین نظرسنجی این موسسه که در فاصله زمانی یکم تا ۲۰ دسامبر (۲۹-۱۰ آذر) انجام شد، جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس ادامه داشت، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای دریافت کمک از این کشور از کاخ سفید دیدن کرد و جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا به آغاز تحقیقات استیضاح بایدن رای دادند.

محبوبیت بایدن حتی در بین دموکرات ها نیز کاهش یافته و در حال حاضر به ۷۸ درصد رسیده است که پایین ترین میزان محبوبیت او در بین هم حزبی هایش از زمان روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱ است. ماه گذشته میزان محبوبیت بایدن در بین حزب دموکرات ۸۳ درصد بود.

رتبه کنونی بایدن بدتر از سایر روسای جمهور معاصری است که این مقطع از دوران ریاست جمهوری خود بسر می برند

گالوپ افزود: نگاهی به رتبه محبوبیت هفت رئیس جمهوری پیشین آمریکا که در مقطع کنونی از ریاست جمهوری بایدن قرار داشتند نشان می دهد که شاخص محبوبیت ۳۹ درصدی بایدن از همه آنها پایین‌تر است. باراک اوباما (۴۳ درصد)، دونالد ترامپ (۴۵ درصد) و سایر روسای جمهوری آمریکا بالای ۵۰ درصد در این مقطع از دوران ریاست جمهوری خود محبوبیت داشتند.

نتایج نظرسنجی این موسسه نشان داد که مقبولیت شغلی بیل کلینتون و جورج دبلیو بوش رئیسان جمهوری اسبق آمریکا ۵۱ درصد و رونالد ریگان و جیمی کارتر ۵۴ درصد بودند. جورج دبلیو بوش که با دستگیری صدام دیکتاتور سابق عراق در اواسط دسامبر سال ۲۰۰۳ تقویت شد، با ۵۸ درصد بالاترین میزان محبوبیت را در بین هشت رئیس جمهور آمریکا داشت.

این نتایج درباره اعتماد مردم آمریکا به اقتصاد کشورشان نوشت: به رغم اندک افزایشی در اعتماد اقتصادی مردم این روند همچنان منفی است.

در ماه جاری، از هر پنج بزرگسال آمریکایی، چهار نفر (۳۳ درصد) شرایط اقتصادی فعلی در این کشور را مناسب و ۴۵ دصد ضعیف ارزیابی کردند و تعداد تعداد کمی از آنها (۲ درصد) شرایط فعلی اقتصادی در کشورشان را عالی و ۱۹ درصد خوب توصیف کردند.

علاوه بر این، ۶۸ درصد از آمریکایی ها می گویند که وضعیت اقتصاد کشورشان در حال بدتر شدن است. تنها ۲۸ درصد آن را در حال بهبود توصیف کردند و ۴ درصد آن را بدون تغییر دانستند.

گالوپ در یک نتیجه گیری کلی از نظرسنجی خود نوشت: بایدن در حالی وارد سال ۲۰۲۴ می شود که میزان محبوبیت او دائما رو به کاهش است که بدترین شرایط برای یک رئیس جمهور معاصر است که با کارزار انتخاباتی مواجه است.

به رغم اندک نشانه های بهبود وضعیت اقتصادی، مردم آمریکا همچنان به آن خوشبین نیستند و اقتصاد نگرانی ها مهم آنها را تشکیل می دهد.

بایدن علاوه بر این که باید اقتصاد داخلی را مدیریت کند و از عهده نقش آمریکا در مدیریت جنگ های اوکراین و خاورمیانه بر آید همچنان با بحرانی در مرزهای جنوبی کشورش مواجه است.

با توجه به نگرانی جمهوری خواهان در مورد این موضوع، بایدن انتظار داشته باشد که مهاجرت موضوع محوری در مبارزات انتخاباتی نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ باشد.