دورخیز دموکرات‌ها برای دور زدن بایدن

پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا ، هر روز تنور انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است سال آینده (۲۰۲۴) برگزار شود، بیش از پیش گرم می‌شود؛ انتخاباتی که از با استناد به مواضع افرادی چون «جیل بایدن » همسر رئیس جمهوری و «کارین ژاپن پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید، بایدن در آن حضور خواهد داشت.

این در حالی است که نظرسنجی‌ها محبوبیتی رئیس‌جمهوری ۸۰ سال آمریکا را هر روز بیشتر از دیروز در حال تنزل به تصویر می‌کشد. محبوبیتی که در ابتدای مسیر به حدود ۵۵ درصد می رسید، اینک به کمتر از ۴۰ درصد هم تنزل یافته‌است.

به عنوان نمونه نظرسنجی اخیر «سی‌ان‌ان» نشان داده که میزان محبوبیت بایدن، به پایین‌ترین سطح تاکنون یعنی ۳۶ درصد رسیده‌است به طوریکه حتی محبوبیت «کامالا هریس» که بسیاری معتقدند از اداره کاخ سفید نیز عاجز است، بیش از بایدن و حدود ۴۱ درصد است.

همچنین نتایج نظرسنجی اخیر «سی‌ان‌بی‌سی» هم به این نتیجه رسیده که ۵۷ درصد رأی‌دهندگان حزب دموکرات آمریکا نمی‌خواهند که بایدن بار دیگر در انتخابات شرکت کند. این نظرسنجی نیز محبوبیت رئیس جمهوری کنونی را در حوزه اقتصاد از ۴۰ درصد به ۳۸ درصد کاهش یافته ارزیابی کرده‌ است.

در ارتباط با اینکه چرا همواره شاهد کاهش محبوبیت بایدن هستیم، دلایل چندگانه‌ای وجود دارد که زوال جسمی - روانی و همچنین عملکرد نامطلوب او در حوزه های داخلی و خارجی از آن جمله به شمار می‌رود.

یکی از مهمترین دلایل این کاهش محبوبیت به زوال عقلانی و جسمانی بایدن برمی‌گردد که گاف های پرتکرار و دردسرساز او در این راستا قابل ارزیابی است.

اگرچه بایدن در کتاب خود با عنوان «پدر، به من قول بده» که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، به این نکته اذعان کرد که زیاد گاف می‌دهد و نوشته است که «من یک ماشینِ گاف هستم» اما این میزان گاف در شان یک رئیس جمهوری نیست. زمین خوردن هنگام سوار شدن به هواپیما، فراموشی، گم کردن مسیر بعد از سخنرانی، جابجا و اشتباه خطاب کردن افراد و سمت هایشان از معاون اول خود گرفته تا ملکه انگلیس و رئیس جمهوری قبلی افغانستان و غیره تنها قطره ای از دریای گاف های بایدن است.

برخی از هم‌حزبی‌های بایدن در صدد کم اهمیت جلوه دادن این مولفه مهم برآمده‌اند که موضع گیری «نانسی پلوسی» ۸۳ ساله، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا از آن جمله است که در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که ۸۰ سال دارد، به آسانی می‌تواند برای پست ریاست جمهوری آمریکا نامزد شود چراکه او قطعاً یک رهبر بزرگ است و سن او کمتر از من است. به همین دلیل، من نمی‌دانم که مشکل چیست.

البته برخی از دموکرات‌ها با عنایت به زوال جسمی و عقلانی بایدن برای حضور در انتخابات خیز برداشته‌اند که «رابرت اف کندی» برادرزاده «جان اف کندی» در این طیف جای دارد. او نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد اما با توجه به مخالفت‌هایش با واکسیناسیون کرونا هوادران زیادی در بین هم‌حزبی‌ها ندارد.

افزون بر ناتوانی جسمی و روانی بایدن، وضعیت اقتصادی نابسامان مزید بر علت است. دولت بایدن برای کنترل تورمی که به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده، با چالشی جدی مواجه است؛ به خصوص اینکه پیامدهای ناشی از همه‌گیری کرونا و بحران اوکراین بر قیمت‌های جهانی نفت و غذا تاثیر گذاشته است.

در شرایطی که تورم همچنان رو به افزایش است و آمریکایی‌ها از وضعیت اقتصادی این کشور ناراضی‌اند، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای بایدن و حتی طیف سیاسی حامی وی متصور شد. همان گونه که در انتخابات میان‌دوره کنگره، این تنزل محبوبیت خود را در کاهش شمار آرای دموکرات‌ها نشان داد و حزب حاکم اگرچه اکثریت سنا را حفظ کرد اما اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان سهم حزب جمهوری‌خواه شد.

البته طیف رقیب به ویژه نامزد اصلی آنها یعنی «دونالد ترامپ» نیز از وجهه و اعتبار قابل توجه برخوردار نیست. حدود ۵۵ درصد حامیان حزب جمهوری‌خواه گفته‌اند که تمایل دارند شخص دیگری غیر از دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود.

مردم آمریکا در انتخابات میان دوره ای کنگره نشان دادند که اگرچه از دموکرات ها مایوس اند اما اشتیاقی هم به طیف جمهوریخواهی ندارند که ترامپ نامزد اصلی آن است؛ نامزدی که جزو نادر روسای جمهوری آمریکا بود که تنها یک دوره بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد و در این مدت جهان را به چالش و باعث شورش داخلی و تسخیر کنگره شد.

دورخیز دموکرات‌ها برای دور زدن بایدن

دادگاهی شدن ترامپ و کیفرخواست علیه او با ۳۴ فقره اتهام هم مزید بر علت شده‌است چرا که در تاریخ آمریکا این نخستین باری است که یک رئیس جمهوری دادگاهی و متهم می‌شود.

از این رو تارنمای «هیل» نوشته‌است که ایالات متحده در انتخابات ۲۰۲۴ به گزینه دیگری به غیر از بایدن و ترامپ برای ریاست جمهوری در آینده نیاز دارد. در این میان یک نامزد جدید میانه‌رو می‌تواند از شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات برخوردار باشد.