سردرگمی آمریکا در قبال تحولات اخیر دریای سرخ

 نیویورک تایمز ادعا کرد که نیروهای ارتش یمن تنها در ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام دادند که منجر به ترافیک دریایی گسترده ای در این مسیر آبی شده است.

این گزارش افزود: این نیروهای یمن در مدت بیش از دو ماه جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس، موشک‌ها و پهپادهایش را به سمت کشتی‌ها در دریای سرخ شلیک و یک کشتی مرتبط با این رژیم را توقیف کرده‌ است. اما ایالات متحده هنوز این اقدامات را تلافی نکرده است.

این در حالی است که در این مدت ایالات متحده آمریکا، ناوشکن موشک هدایت شونده نیروی دریایی خود به نام "کارنی" که برای جلوگیری از چنین حملاتی در منطقه مستقر شده اشت را به شدت فعال کرده است. از طرف دیگر پنتاگون اعلام کرد در حال ایجاد یک نیروی دریایی چندملیتی برای محافظت از کشتی های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن است که شامل کشورهای انگلیس کانادا، فرانسه و بحرین می شود. بحرین تنها متحد منطقه‌ای آمریکا است که برای شرکت در عملیات دریایی آمریکا اعلام آمادگی کرده و به این کمپین پیوسته است.

به ادعای نیویورک تایمز، ایالات متحده هواپیماهای بدون سرنشین نروهای یمنی را سرنگون و یک گروه ضربتی برای مبارزه با آن ها ایجاد کرده است اما تنها کاری که انجام نداده حمله به این گروه یمنی است.

این روزنامه آمریکایی نگرانی‌های دولت بایدن در مورد حمله به نیروهای ارتش بمن را این گونه بررسی کرد:" چند مقام آمریکایی فاش کردند ایالات متحده از یک سو نگران از بین رفتن آتش‌بس نه چندان قوی بین عربستان سعودی و حوثی‌ها است و از سوی دیگر مایل به گسترش جنگ در منطقه نیست. این در حالی است که حمله به اهداف یمنی‌ها بر خلاف سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین آن‌ها می‌تواند به سرعت به یک درگیری بین کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و این گروه تبدیل شود.لندرکینگ فرستاده ویژه امریکا به یمن در این رابطه تاکید کرد آمریکا نباید منطقه را درگیر یک جنگ گسترده‌تر کند."

سردرگمی آمریکا در قبال تحولات اخیر دریای سرخ

پنتاگون گفته است که از ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق و ۹۰۰ نیروی نظامی این کشور در سوریه محافظت خواهد کرد. این در حالی است که ده‌ها آمریکایی در حملات اخیر شبه‌نظامیان در این دو کشور مجروح شده‌اند.

نیویورک تایمز با اشاره به این ادعای پنتاگون و در ادامه بررسی دلایل عدم حمله مستقیم آمریکا به یمن نوشت:" هیچ یک از حملات نیروهای مسلخ یمن منجر به تلفات نیروهای آمریکایی نشده است."

این رسانه آمریکایی در پایان گزارش خود ادعا می کندکه اقدامات نیروهای یمنی تجارت بین‌المللی را به هم ریخته و مانع از رسیدن بسیاری از کشتی‌ها به سرزمین‌های اشغالی شده و به همین دلیل برخی از شرکت‌های کشتیرانی و نفتی مسیر تجاری خود را تغییر داده اند،‌ اختلالی که انتظار می‌رود باعث افزایش قیمت‌ها شود.