رسوایی فساد بزرگ در وزارت دفاع اوکراین

رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین گفت تحقیقات و حسابرسی‌های درون سازمانی در داخل وزارت دفاع اوکراین در چهار ماه گذشته به کشف قانون‌شکنی‌هایی به ارزش بیش از ۲۶۰ میلیون دلار منجر شده است.

به نوشته نشریه ‌کی‌یف ایندیپندنت، اولسکی رزنیکوف، وزیر دفاع سابق اوکراین قبل از آنکه اواسط شهریور ماه گذشته استعفا دهد درگیر دو رسوایی فساد بزرگ شامل یک رسوایی مربوط به بالا بردن قیمت محموله‌های غذایی و رسوایی مربوط به کاپشن‌های زمستانی بی کیفیت شده بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین زمانی که اومروف را در سپتامبر ۲۰۲۳ به عنوان جانشین رزنیکوف معرفی کرد، گفت افزایش شفافیت در حوزه تامین اقلام نظامی یکی از دستورکارهای کلیدی این وزیر جدید است.

اومروف خاطرنشان کرد: «یکی از اولویت‌های تیم وزارت دفاع این است که سیستم را از وجود افراد بی وجدان – چه در داخل سازمان و چه در خارج از آن پاکسازی کند. ما فعالانه در حال همکاری نزدیک با سازمان‌های ضابط قانون در این مورد بوده و فساد را ریشه کن می‌کنیم.»

او اضافه کرد: وزارتخانه ما برخورد تندی با پرونده‌های جرایم مالی خواهد داشت.

به ادعای اومروف، برخوردها با فساد و تغییرات در فرآیندهای تامین اقلام نظامی تاکنون به حصول «نتایج ملموس» منجر شده‌اند.

کشف فسادهای گسترده در وزارت دفاع اوکراین

اوکراین ۵۰۰۰۰ دست لباس نظامی زنانه می‌خرد

وزارت دفاع اوکراین همچنین اعلام کرد که برای اولین بار از زمان آغاز درگیری‌ها، ۵۰۰۰۰ دست لباس زنانه خریداری کرده است.

اعلامیه رستم امروف، وزیر دفاع یک روز قبل از رای گیری مورد انتظار پارلمان درباره اصلاحات قانون بسیج نیروها صورت گرفت. تغییرات پیشنهادی باعث اعتراض عمومی شده است، به طوری که برخی آنها را «غیرقانونی» می‌خوانند.

در حالی که گفته می‌شود در تغییرات قانون، خدمت سربازی زنان پیش‌بینی نشده است، اما قبلاً چنین پیشنهادهایی مطرح شده بود.

رستم امروف، در پستی در فیس بوک نوشت: «برای اولین بار، وزارت دفاع ۵۰۰۰۰ ست لباس زنانه، ۱۰۰۰۰۰ بخاری برقی و ۱۵۰۰۰ هدفون فعال خریداری کرد. ماه گذشته، اینا سووسون، نماینده پارلمان اوکراین، گفت که دولت باید در صورت لزوم، تهیه بسیج زنان را در نظر بگیرد. وی تهیه لباس فرم برای زنان را از جمله مقدمات لازم برای اجرای این طرح پیشنهاد کرد. اکتبر گذشته، الزامات ثبت نام نظامی زنان دارای مدرک پزشکی لازم الاجرا شد. 

به گفته وزارت دفاع، بیش از ۶۰۰۰۰ زن در حال حاضر در ارتش اوکراین خدمت می‌کنند که حدود ۷ درصد از نیروهای مسلح این کشور را تشکیل می‌دهند. کی‌یف در تلاش است تا مردان کافی را برای اعزام به خط مقدم بسیج کند. زلنسکی ماه گذشته به خبرنگاران گفت که به ۴۵۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ سرباز جدید نیاز است.