«بی بی» در سراشیبی

طرفداران بنیامین نتانیاهو به این خاطر که وی ۶ دوره سمت نخست وزیری رژیم اشغالگر صهیونیستی را اشغال کرده، به وی لقب «شاه بی بی» داده اند و شاید همین لقب پر طمطراق، به «بی بی» انگیزه داد تا با یک کودتا ، زمینه را برای حکمرانی مطلوب به نفع خود، لیکود، حزب متبوع خود و دولت خود فراهم کند.

طرح اصلاح قضایی با هدف محدود کردن نظارت دیوان عالی بر قوانین مصوب و انتصابات در دولت صهیونیستی، اوایل دی سال ۱۴۰۱ توسط «یاریو لوین» وزیر دادگستری ارائه شد و این لایحه ۲۳ اسفند همان سال در جلسه کنست (پارلمان اسراییل) و در قرائت اول با ۶۳ رای موافق و ۴۷ رای مخالف به تصویب رسید و مقرر شد برای آنکه به قانون تبدیل شود، در قرائت‌های دوم و سوم نیز به رای گذاشته شود و در کمیسیون‌های تخصصی رای بیاورد.

اما دادگاه عالی رژیم صهیونیستی ۱۱ دی سال ۱۴۰۱، قانون «لغو برهان معقولیت» را که بخشی از کلیت اصلاح قضایی پیشنهادی بنیامین نتانیاهو بود، باطل کرد.

بنیامین نتانیاهو قصد داشت با تصویب قانون «لغو برهان معقولیت» جلوی نظر دیوان عالی رژیم صهیونیستی درباره مصوبات و انتصابات در دولت خود را بگیرد.

اما اقدام دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در رد قانون «لغو برهان معقولیت» صدای مقامات تندروی کابینه بنیامین نتانیاهو را در آورد و «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ۱۲ دی ماه اعلام کرد که در شرایطی که نظامیان این رژیم در میدان نبرد کشته می شوند، لغو این قانون قبل از هر چیز روحیه آنها را تضعیف می کند!

علت اصرار «بی بی» برای تصویب اصلاح قضایی چه بود؟

گرچه بسیاری طرح اصلاح قضایی را نشانی از فروپاشی دمکراسی در رژیم صهیونیستی می دانستند و با آن مخالفت می کردند اما علت اصلی مخالفت با این طرح، اهداف بنیامین نتانیاهو برای پنهان شدن پشت طرح اصلاح قضایی برای فرار از محاکمه به اتهام فساد مالی و پرونده های متعدد قضایی بود.

چنانکه ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی چهارم بهمن سال ۱۴۰۱ افشا کرد که هواداران حزب لیکود تلاش دارند با انجام اصلاحات و تغییرات پیشنهادی، نتانیاهو را از محاکمه نجات دهند.

وی همچنین گفت، گروهی از اراذل و اوباش خشونت‌طلب که اداره دولت را در دست گرفتند، به دنبال آن هستند که از شر قضات و مشاور حقوقی دولت خلاص شوند زیرا آنها مانعی در راه تغییر سیستم دمکراتیک هستند.

«بی بی» در سراشیبی

از پرونده‌های فساد «بی بی» چه می دانیم؟

روزنامه تایمز اسراییل اوایل بهمن سال ۱۴۰۱ در گزارشی ضمن تایید سخنان ایهود اولمرت مبنی بر تلاش هواداران بنیامین نتانیاهو برای نجات وی از محاکمه از اتهام فساد، به تشریح پرونده های بنیامین نتانیاهو موسوم به «۱۰۰۰»، «۲۰۰۰»، «۳۰۰۰» و «۴۰۰۰» پرداخت.

به گزارش این نشریه، بنیامین نتانیاهو در پرونده موسوم به «۱۰۰۰» متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است. بر اساس این پرونده، وی به کلاهبرداری، فریب کاری و خیانت در امانت متهم شده است.

در پرونده «۲۰۰۰» نیز بنیامین نتانیاهو متهم به زد و بند با «ارنون موزس» صاحب امتیاز روزنامه معروف «یدیعوت آحارونوت» است تا گزارش و اخبار مثبت او و فعالیت هایش در این روزنامه منتشر شود و روزنامه خصوصی «اسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت از سوی دولت زیر فشار قرار گیرد.

اما به گزارش تایمز اسراییل، پر سر و صداترین پرونده بنیامین نتانیاهو پرونده «۳۰۰۰» است که مربوط به خرید سه زیر دریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسراییلی، بنیامین نتانیاهو را زیر تیغ انتقادات شدید قرار دادند.

پرونده «۴۰۰۰» نیز به مساله زد و بند نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت مخابراتی «بیزک» که صاحب امتیاز پایگاه خبری «واللا» است، باز می‌گردد که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسراییل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است. بنیامین نتانیاهو در این پرونده متهم است که میلیون ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شاوول الویچ» مالک این شرکت قرار داده تا پایگاه خبری واللا رسانه زیر نظر این شرکت از نخست‌وزیر و خانواده‌اش حمایت رسانه‌ای کند.

تظاهرات اعتراضی شنبه ها، بلای جان «بی بی»

طرح اصلاح قضایی از همان روزهای ابتدایی ارائه با مخالفت های گسترده داخلی و خارجی مواجه شد و مخالفان مدعی بودند که این قانون دمکراسی را از بین می برد اما بنیامین نتانیاهو ۱۸ دی سال ۱۴۰۱ به دفاع از این طرح برخاست و ادعای مخالفان را رد کرد.

اما دفاع بنیامین نتانیاهو نتوانست صدای مخالفان داخی و خارجی را خاموش کند و کار به جایی رسید که هشدارها مبنی بر وقوع جنگ داخلی در رژیم صیهونستی در صورت لغو این طرح بلند و بلندتر شد و راهپیمایی اعتراضی شنبه‌ها سراسر رژیم صهیونیستی را در بر گرفت.

حتی آش مخالفت‌ها با بنیامین نتانیاهو به قدری شور شد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و حامی اصلی رژیم صهیونیستی نارضایتی واشنگتن را از این طرح اعلام کرد.

با افزایش فشارها و اعتراض ها، بنیامین نتانیاهو ششم فروردین سال ۱۴۰۲ در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که تصمیم گرفته برای حصول یک توافق گسترده و جلوگیری از چند دستگی، رای کنست درباره قانون تغییرات قضایی را به حالت تعلیق درآورد اما همچنان تاکید کرد هرگز از آنها دست نخواهد کشید.

اما این عقب نشینی نتیجه نداد و تظاهرات مردمی در اعتراض به طرح اصلاح قضایی بنیامین نتانیاهو که از ۲۵ دی سال ۱۴۰۲ آغاز شده بود هر شنبه ادامه یافت و همه شهرها حتی کیبوتص‌ها را در برگرفت و گاه شمار معترضان به ۷۰۰ هزار نفر می رسید و گاه مخالفان در مقابل خانه بنیامین نتانیاهو تجمع می کردند و پلیس رژیم صهیونیستی نیز برای مهار معترضان دست به اعمال خشونت آمیز می زد!

تظاهرات هفتگی از ۲۵ دی سال ۱۴۰۱ آغاز شد و به مدت ۳۸ هفته استمرار یافت و هشتم مهر سال ۱۴۰۲ ماه سی ونهمین تظاهرات بوقوع پیوست و اما یک اتفاق مانع از برگزاری چهلمین شنبه اعتراضی شد.

ضربه «طوفان الاقصی»

در حالیکه صهیونیست‌ها در حال تدارک برای برپای چهلمین شنبه اعتراضی در ۱۵ مهر سال ۱۴۰۲ بودند، بامداد این روز، نیروهای مقاومت عملیات موفقیت آمیز «طوفان الاقصی» را در سرزمین های اشغالی و در بی خبری رژیم و صهیونیستی و همه دستگاه های عریض و طویل اطلاعاتی و جاسوسی به سرانجام رساندند.

شکست همه جانبه بنیامین نتانیاهو و دولت وی در پیش بینی و جلوگیری از عملیات «طوفان الاقصی»، موقعیت «بی بی» را متزلزل کرد و همه انتقادها نسبت به عملیات «طوفان الاقصی» به بنیامین نتانیاهو ختم می شد.

منتقدان علت ناتوانی بنیامین نتانیاهو و کابینه وی در برابر «طوفان الاقصی» را تمرکز بیش از حد وی بر پیشبرد اصلاح قضایی و اصرا بر به کرسی نشاندن آن و نیز بی توجهی به هشدارها نسبت به شکل گیری شکاف های داخلی بر می شمارند.

گرچه روند سقوط بنیامین نتانیاهو طی یکسال گذشته به خاطر طرح اصلاح قضایی آغاز شد اما با وقوع «طوفان الاقصی» و سپس رد بخشی از اصلاحات قضایی از سوی دادگاه عالی رژیم صهیونیستی، آینده سیاسی «بی بی» بی از پیش در سراشیبی قرار گرفته است.

اما تنها بهانه ماندن موقت بنیامین نتانیاهو در قدرت، استمرار جنگ ذیل ریاست وی بر کابینه جنگی است.

اما این بهانه هم زیاد دوام نخواهد آورد زیرا بنیامین نتانیاهو در دستیابی به اهداف خود در حمله به غزه، تا کنون ناکام بوده است.

بنیامین نتانیاهو به تازگی گفته جنگ در غزه نباید تا زمانی که «همه اهداف» آن کامل نشده متوقف شود. اشاره وی به «همه اهداف»، یکم، «از بین بردن حماس»، دوم، «بازگشت همه گروگان ها» و سوم اینکه «غزه دیگر تهدید برای رژیم صهونیستی نباشد»، است.

این اظهارت به نوعی اعتراف و اذعان بنیامین نتانیاهو به ناکامی در جنگ غزه است زیرا حماس همچنان نیروی اصلی، پرتوان و طرف دیگر معادله جنگ است و ضعیف نشده، مذاکرات در مورد سرنوشت گروگان ها در اختیار مقاومت نیز در پی ترور شهید صالح العروری لغو شده و مذاکرات بی نتیجه مانده و سرنوشت غزه پس از پایان جنگ به جدالی بین مقامات رژیم صهیونیستی بدل شده و آنها را در این رابطه به «چه کنم چه کنم» انداخته است.

اما به رغم تداوم خیالبافی های بنیامین نتانیاهو در استمرار جنگ غزه، تحلیلگران صهیونیست از گرفتار شدن این رژیم در یک جنگ فرسایشی و احتمال شعله ور شدن جنگی دیگر با لبنان هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند.

این در حالیست که خبرها از فروپاشی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی حکایت دارد. وزیران ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی ۱۶ دی سال ۱۴۰۲ با اشاره به اختلاف‌ها بین مقام‌های نظامی و امنیتی در این کابینه، اذعان کردند که این کابینه دوام چندانی نخواهد داشت.

در همین پیوند، نتایج نظرسنجی ها هم برای بنیامین نتانیاهو خوب نیست. بر اساس یک نظرسنجی جدید، ۷۲ درصد از صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند. بر اساس این نظرسنجی ۳۱ درصد خواهان استعفای فوری و ۴۱ درصد هم خواستار استعفای وی پس از پایان جنگ شدند.

بنیامین نتانیاهو همچنین برای لیکود حزب متبوع خود نیز باعث درد شده و بر اساس نتایج نظرسنجی دیگر، در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، حزب حاکم لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو شکست خواهد خورد و کرسی های خود را از دست می دهد.

خبر بد دیگر برای بنیامین نتانیاهو اینکه متحدان اصلی وی نیز خواستار برکناری وی شده اند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» چندی پیش به نقل از «آشر مدینا» سخنگوی حزب شاس و متحد حزب لیکود نوشت: ادامه حضور نتانیاهو در قدرت حتی در صورت پیروزی بر مقاومت فلسطین غیرممکن است زیرا دیگر حتی از حمایت متحدان سیاسی اصلی خود نیز برخوردار نیست.

فرجام اینکه، بنیامین نتانیاهو اکنون منفورترین فرد در رژیم صهیونیستی است، شاید جنگ چند روزی به او برای ماندن در قدرت فرصت دهد اما سقوط وی حتمی است.