سناریوهای جنگ از پیش باخته آمریکا و انگلیس در یمن

 «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم و تحلیلگر برجسته جهان عرب در یادداشت جدید خود به تحولات جاری در یمن و موضع این کشور در حمایت از مردم فلسطین پرداخته و نوشت، ما از لجاجت نظامی و سیاسی آمریکا در امور منطقه تعجب نمی‌کنیم؛ زیرا این وضعیت ناشی از عدم درایت و تخصص و تجربه واشنگتن در وهله اول و گستاخی و فریبکاری حساب‌شده رژیم صهیونیستی در وهله بعدی است.

عطوان افزود، اما چیزی که ما از آن تعجب می‌کنیم، اقدام کورکورانه انگلیسی‌ها در افتادن در این دام است. به ویژه اینکه وزارت خارجه انگلیس پر از کارشناسان و خاورشناسانی است که به خاطر تاریخ استعماری این کشور در خاورمیانه، منطقه را به خوبی می‌شناسند و اطلاعات دقیق از فرهنگ و تاریخ ملت‌های منطقه و جغرافیای سیاسی آن دارند. ما در اینجا به تشدید قابل توجه و شتابان حملات موشکی نیروی دریایی دولت صنعا به کشتی‌های نظامی و تجاری در دریای سرخ اشاره می‌کنیم؛ چه کشتی‌های صهیونیستی و چه کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی از جمله اشدود و ایلات و حیفا حرکت می‌کنند.

باتلاق بزرگ ائتلاف آمریکا در یمن

در ادامه این مقاله آمده است، جمعه نیروهای یمنی موشک‌هایی شلیک کردند که با دقت بسیار بالا به یک نفتکش انگلیسی که حامل سوخت برای جنگنده‌های اسرائیلی بود و توسط دو کشتی آمریکایی و انگلیسی محافظت می‌شد اصابت کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده این نفتکش در مسیر حرکت به سمت بندر حیفا مورد اصابت قرار گرفت و آتش‌سوزی عظیمی در تانکر آن به راه افتاد.

به نوشته عطوان، انگلیس برای چند دهه جنوب یمن را در استعمار خود داشت و در سال 1967 در نتیجه ضربات دردناک مقاومت یمن، شکست خورد و آرشیو اطلاعات وزارت خارجه انگلیس مملو از اسناد مربوط به این شکست است؛ اسنادی که از صلابت و شجاعت مقاومت یمن صحبت می‌کنند که در نهایت انگلیسی‌ها را مجبور به فرار کرد. در دوره کنونی رژیم اشغالگر ابتدا آمریکا و سپس انگلیس و برخی دیگر از کشورها همچون استرالیا و کانادا و نیوزلند را تحت عنوان ائتلافی که ادعا می‌کند به دنبال محافظت از کشتیرانی بین‌المللی است، وارد باتلاقی بزرگ کرده؛ ائتلافی که نه تنها به هیچ یک از اهداف خود نرسیده بلکه منجر به تشدید تنش‌ها نیز شده است.

بر اساس این مقاله، ائتلاف مذکور به سرکردگی آمریکا نه تنها نتوانست از کشتی‌های اسرائیلی محافظت کند، بلکه کشتی‌های انگلیسی و آمریکایی را نیز در تیررس یمنی‌ها قرار داد و این دو کشور را در دامی گرفتار کرد که در نهایت منجر به شکست آنها و متحدانشان می‌شود؛ همانند شکستی که در افغانستان و عراق برای آمریکا و متحدانش رخ داد. درست است که انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها با هدف قرار دادن مواضعی در یمن تلاش می‌کنند پاسخ عملیات‌های نیروهای یمنی را بدهند؛ اما تاثیرات حملات آمریکا و انگلیس به یمن بسیار محدود است و نه تنها یمنی‌ها را وادار به عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه موجب تشدید عملیات‌های آنها نیز می‌شود.

سناریوهای جنگ از پیش باخته آمریکا و انگلیس در یمن

آمریکا از شکست قبلی در یمن درس عبرت نگرفته است

عبدالباری عطوان تاکید کرد، آمریکا و رهبری سیاسی و نظامی آن در درجه بالایی از گستاخی قرار دارند و نمی‌خواهند از تجربیات میدانی خود و دیگران درس بگیرند. در جنگ ویرانگری که سال‌ها قبل یمن درگیر آن بود، همه دیدند که صدها هزار تن مواد منفجره و انواع بمب‌ها و سلاح‌های آمریکایی و غربی و حملات شدید موشکی به یمن توسط ائتلاف متجاوز عربی-آمریکایی نتوانست ملت یمن را به زانو دربیاورد و این جنگ در نهایت با تسلیم شدن دشمن در برابر شروط یمنی‌ها پایان یافت.

این تحلیلگر فلسطینی افزود، نکته عجیب این است که «مارتین گریفیث» فرستاده سازمان ملل به یمن یک دیپلمات انگلیسی است و در مذاکرات محرمانه و علنی برای برقراری آتش‌بس در جنگ یمن مشارکت داشت. در حال حاضر حدود 2 سال است که جنگ یمن متوقف شده و توافقنامه آتش‌بس دائمی که قرار بود قبل از پایان 2023 به امضای همه طرف‌های مربوطه برسد به دلیل جنگ غزه به تعویق افتاد. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که چرا آمریکا و انگلیس قبل از افتادن در دام اسرائیل و درگیر شدن در جنگی که شکست آنها در آن از پیش روشن است، با گریفیث مشورت نکردند و نظر او را نپرسیدند؟

عبدالباری عطوان ادامه داد، سوال دیگر این است که چگونه آمریکا و انگلیس، دلایلی را که موجب شد عربستان سعودی و امارات به ائتلاف دریایی ضد یمن نپیوندند، درک نکردند؟ آن هم درحالی که عربستان و امارات در راس ائتلافی بودند که بیش از 8 سال با یمن جنگید. دولت صنعا به رهبری جنبش انصارالله زمانی که برای حمایت از محاصره شدگان و گرسنگان در غزه شتافت، ثابت کرد که دوراندیش است و توانست ذهن و قلب صدها میلیون عرب و مسلمان و مردم شریف و آزاده در جهان را به دست آورد؛ کاری که هیچ یک از کشورهای عربی برای مردم فلسطین نکردند.

2 هدف مهم یمن در مقابله با محور آمریکایی

در ادامه این یادداشت تاکید شده است، اکنون پس از این مداخله نظامی آمریکایی-انگلیسی در دریای سرخ و شهادت شماری از نیروهای یمن، ماموریت نیروهای یمن گسترش یافته و اکنون 2 هدف مشروع بسیار مهم دارد:

-گرفتن انتقام خون شهدایی که با موشک‌های آمریکایی و انگلیسی به شهادت رسیدند. این نیروها مسئولیت حفاظت از دریای سرخ را در برابر حضور ناوگان استعماری ائتلاف آمریکا بر عهده داشتند.

-ادامه حمایت از مردم غزه که در برابر جنگ نسل‌کشی و پاکسازی نژادی و گرسنگی قرار دارند. به ویژه بعد از صدور حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری که تجاوزات رژیم اشغالگر را محکوم کرده و به این رژیم یک ماه برای اجرای تصمیمی جهت ورود کمک‌های مستمر به نوار غزه مهلت داد. این حکم دادگاه لاهه به معنای پذیرش حقیقی موضع یمن بود.

عطوان در پایان نوشت، یمنی‌ها از شجاع‌ترین ملت‌های جهان هستند و یک تاریخ 8 هزار ساله در شکست استعمارگران دارند. مردم یمن مردمی هستند که از مرگ هیچ ترسی ندارند و آرزوی آنها شهادت بوده و ارزش‌های عدالت و عزت و انتقام از متجاوزان برای آنها در اولویت است. به همین دلیل است که می‌گوییم محور آمریکایی-انگلیسی و متحدانشان گرفتار دامی بزرگ در یمن شده‌اند و اگر عقب‌نشینی نکنند، خودشان را به لیست طولانی شکست‌خوردگان در یمن اضافه خواهند کرد.