بن سلمان با این اقدام در عربستان جنجال به پا کرد

 دولت عربستان سعودی در اقدامی بی سابقه نخستین مشروب فروشی رسمی در این کشور را که تنها به دیپلمات های غیرمسلمان ساکن در این کشور سرویس می دهد، افتتاح کرده است.

بر اساس این گزارش یک دیپلمات فاش کرد برای اولین بار در بیش از ۷۰ سال گذشته، یک مغازه مشروب فروشی در پایتخت عربستان سعودی افتتاح شده است.

آسوشیتدپرس نوشت: این حرکت گام دیگری به سوی سیاست آزادسازی اجتماعی در این پادشاهی سابقا محافظه کار است که میزبان دو شهر مکه و مدینه (مهم ترین شهرهای مذهبی در جهان اسلام) است و حاکمان دولت پادشاهی سعودی خود را "خادمین حرمین شریفین" می دانند.

این اقدام دولت سعودی در راستای سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای انجام تغییرات و تحولات بنیادین در این پادشاهی محافظه کار صورت می گیرد.

در حالی که این فروشگاه مشروب فروشی در شهر ریاض (پایتخت) محدود به استفاده دیپلمات‌های غیرمسلمان است اما ولیعهد سعودی با انجام این اقدام و اقدامات مشابه دیگر در حوزه های اجتماعی و فرهنگی قصد دارد این کشور را به مقصدی برای گردشگری و تجارت تبدیل کند.

با وجود اعمال اصلاحات بنیادی از سوی محمد بن سلمان در جهت اعطای آزادی های اجتماعی و فرهنگی که قشر جوان جامعه سعودی را هدف قرار داده، اما هنوز بخش های گسترده ای از جامعه سنتی عربستان دارای دیدگاه هایی به شدت محافظه کار هستند که از چنین گشایش های اجتماعی و فرهنگی استقبال نمی کنند.

این فروشگاه در محله دیپلماتیک ریاض واقع شده است و منحصرا به دیپلمات‌های غیرمسلمان سرویس می‌دهد. منطقه دیپلماتیک ریاض محلی است که اکثر سفارتخانه ها و مراکز دیپلماتیک و محل اسکان دیپلمات ها در آن قرار دارد.

این دیپلمات غربی که به دلیل حساسیت موضوع در عربستان سعودی به طور ناشناس با حبرگزاری آسوشیتدپرس صحبت کرده، خود از این مشروب فروشی بازدید کرده و فضای آن را به یک فروشگاه مجلل معاف از گمرک در یک فرودگاه بین المللی بزرگ تشبیه کرد.

بن سلمان با این اقدام در عربستان جنجال به پا کرد

این فروشگاه در حال حاضر مشروب، شراب و تنها دو نوع آبجو ارائه می دهد. مشتریان باید مدارک شناسایی دیپلماتیک خود را نشان دهند و در هنگام ورود به این فروشگاه، تلفن های همراه خود را در داخل کیسه ای قرار دهند.

همچنین بنا به گفته این دیپلمات، برای خرید از این مشروب فروشی باید از طریق یک "اپ" موبایلی اقدام و از وزارت خارجه عربستان سعودی مجوز تایید دریافت کرد.

هنوزهیچ اظهارنظر رسمی از سوی مقامات سعودی در مورد افتتاح این فروشگاه وجود ندارد. با این حال، انتشار این خبر همزمان با چاپ گزارشی در روزنامه "عرب نیوز" وابسته به دولت سعودی است که مقررات جدیدی را در مورد فروش الکل به دیپلمات ها تشریح می کند.

هدف از این قوانین کنترل واردات نوشیدنی های مذکور در محموله های دیپلماتیک است و روز دوشنبه به اجرا درآمد.

تاکنون دیپلمات ها به طور سنتی مشروبات الکلی را از طریق خدمات تخصصی برای مصرف در اماکن دیپلماتیک وارد می کردند. به گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا، کسانی که به مشروب دسترسی ندارند به خرید از منابع غیرقانونی متوسل شده اند یا از منابع خود آبجو تهیه می کنند، اگرچه این خریدهای غیرقانونی می تواند شامل مجازات های شدید مانند مجازات های طولانی مدت زندان، جریمه های سنگین، شلاق در انظار عمومی و اخراج باشد.

بر اساس قوانین شرع اسلام، مصرف مشروبات الکلی حرام است و عربستان سعودی در کنار کویت و شیخ نشین شارجه در امارات متحده عربی یکی از معدود کشورهای جهان هستند که در آنها ممنوعیت شدیدی برای مصرف الکل در نظر گرفته شده است. عربستان سعودی از اوایل دهه ۱۹۵۰ مصرف و واردات و فروش الکل را در این کشور ممنوع کرد.

"مرکز ارتباط بین المللی" در عربستان سعودی در بیانیه ای برای شبکه سی ان ان امریکا توضیح داد چارچوب جدیدی در این کشور بر سازماندهی نوشیدنی های الکلی برای نمایندگی های دیپلماتیک خارجی غیرمسلمان ارائه شده است. ارائه این نوشیدنی به شکل جدید، در قالب سهمیه های تعیین شده و با هدف" مبارزه با قاچاق و تجارت غیرقانونی در کالاهای الکلی"انجام می شود.