نتیجه جنگ غزه از زبان صهیونیست‌ها

رژیم صهیونیستی و متحدان آن پس از شکست تاریخی ۱۵ مهر ۱۴۰۲ (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) از مقاومت اسلامی فلسطین در عملیات طوفان الاقصی ، دو هدف را تعیین کردند: نابودی نیروهای مقاومت فلسطین در غزه و پاکسازی غزه از مردم فلسطین.  بیش از ۱۰۰ روز از کارزار قتل و عام غزه گذشته است. جراید غربی و چهره‌های شاخص داخل رژیم نظرات صریحی درباره وقایع جنگ به زبان و قلم آوردند. 

 

نگاهی به واقعیت‌های میدانی جنگ غزه از زبان صهیونیست‌ها

روزنامه معاریو (Maariv) روز ۲۵ آذر نوشت: «حماس هنوز نشانه‌ای از شکست را بروز نداده است و به نظر می رسد که جنگ علیه حماس تا مدت‌های طولانی ادامه داشته باشد در این میان اتفاق ناگواری افتاده و جو عمومی بسیار سنگین است، خانواده‌های ربوده‌شدگان بسیار نگران هستند، بنابراین شرایط آن‌ها در اولویت است و باید امکانات عملیاتی و اطلاعاتی به کار گرفته شود».

روزنامه هاآرتص (Haaretz) روز پنجم دی نوشت که اسرائیل باید شکست خود را بپذیرد؛ این نبردی که در غزه آغاز شد، از ۷ اکتبر شکست خورده بود. این روزنامه در ادامه افزود: «هر روز اضافی در حمله زمینی، شکست را عمیق‌تر خواهد کرد».

«دان حالوتص» رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفت اسرائیل در جنگ علیه گروه های مقاومت فلسطینی در نوار محاصره شده غزه شکست خورده است. این ژنرال صهیونیست در ادامه افزود: «پیروزی برای من زمانی خواهد بود که نتانیاهو از سمت خود کناره گیری کند.» [1]

 «افرام هالوی» رییس اسبق موساد روز ۱۹ دی در گفت‌وگو با روزنامه تایمز انگلیس گفت که نتانیاهو در شکست حماس ناکام ماند و باید همین الان کنار برود.[2]

«ناحوم برنیع» روز ۲۳ دی در روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت:  «غزه بیروت نیست و السنوار عرفات نیست، او دنبال پناهندگی در تبعید نیست، بلکه برای جشن پیروزی در غزه آماده می شود».

«تامیر هامان» رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) روز ۲۴ دی گفت که تل‌آویو دچار یک معضل سیاسی جدی شده است؛ این‌که با گذشت بیش از سه ماه جنگ، هنوز موفق به حذف رهبری حماس نشده است و اکنون باید همه چیز را پشت سر بگذارد و به یک معامله تبادل اسرا با میانجیگری قطر که به پایان جنگ منجر شود، روی آورد. بهای آن، نیز دادن فرصتی مجدد به حماس برای تداوم حاکمیت بر نوار غزه است. 

«ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی روز ۲۷ دی در یادداشتی برای روزنامه هاآرتص نوشت: «از جنگ ۱۵ هفته می‌گذرد. در میدان، شاهد نمایش الهام‌بخشی از شجاعت(!) و فداکاری(!) هستیم. در اسرائیل، اما شاهد یأس و این احساس هستیم که علی‌رغم دستاوردهای ارتش اسرائیل حماس شکست نخورده و شانس بازگرداندن گروگان‌ها رو به کاهش است.»

«گادی آیزنکوت» رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش این رژیم صهیونیستی روز ۲۹ دی گفت: «هر کسی که از شکست کامل [حماس] صحبت می‌کند حقیقت را نمی‌گوید. به همین دلیل است که ما نباید داستان‌سرایی کنیم..... امروز اوضاع در غزه به گونه‌ای است که اهداف جنگی‌مان هنوز محقق نشده‌اند.»

روزنامه نیویورک‌تایمز روز ۲۹ دی نوشت که دیدگاه غالب در آمریکا و در میان ارتش اسرائیل این است که تل‌آویو با شکست دادن حماس فاصله دارد.  فریدمن (ستون‌نویس نیویورک‌تایمز) در ادامه می‌نویسد که بعید است اسرائیل بتواند حماس را در کوتاه‌مدت، یا با تحمیل هزینه‌های تحمل‌پذیر برای دنیا از حیث کشتار غیرنظامیان در غزه، شکست دهد. 

روز جمعه ششم بهمن قضات دیوان بین‌المللی دادگستری، حکم اولیه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در خصوص ارتکاب نسل کشی در غزه را صادر کرد. «بالکیس جاراح»، از کارشناسان حقوقی دیده‌بان حقوق بشر تصمیم دادگاه لاهه را یک «نقطه عطف» توصیف کرده و گفت که این حکم به معنای آن است که دیوان بین‌المللی دادگستری وضعیت وخیم انسانی در غزه را به رسیمت شناخته است.

مضاف بر این، نقاب مظلوم نمایی رژیم در کشورهای غربی نیز افتاده است. نتایج نظرسنجی دانشگاه  هاروارد- هریس نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از آمریکایی‌های بین ۱۸ تا ۲۴ سال می‌گویند که دولت اسرائیل باید از بین برود و یک نهاد فلسطینی تحت حاکمیت حماس جایگزین آن شود. رژیم صهیونیستی در سه حوزه میدان، دیپلماسی و افکار عمومی جهان، زمین را واگذار کرده است و اصرار آن به قتل عام، فقط اوضاع را برای تل آویو بغرنج‌تر می‌کند.