۲ موضوع داغ انتخاباتی در آمریکا

 جو بایدن ، ‌رییس‌جمهوری آمریکا ، ‌روز سه شنبه (۱۷ بهمن) عدم تمدید بودجه برای مبارزه اوکراین علیه روسیه را به‌عنوان پیروی از خواست کرملین توصیف کرد. وی همچنین از دونالد ترامپ ، رییس‌جمهموری سابق آمریکا و رقیب احتمالی خود در انتخابات ۲۰۲۴، ‌به دلیل فشار بر قانون‌گذاران جمهوری‌خواه برای عدم تصویب لایحه ۱۱۸ میلیارد دلاری انتقاد کرد. این لایحه خواستار تخصیص بودجه به ارتش اوکراین برای مقابله با روسیه بود. بایدن مخالفت با این لایحه را به سود ولادیمیر پوتین، ‌رییس‌جمهوری روسیه دانست.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان با وجود پافشاری بر لزوم مهار مهاجرت به‌عنوان پیش‌شرط تمدید کمک‌های ایالات متحده به اوکراین، به درخواست ترامپ پاسخ مثبت داده و به صراحت اعلام کردند که به دموکرات‌ها در تصویب این لایحه کمک نخواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه هشدار داد: عدم همکاری جمهوری‌خواهان برای تصویب این لایحه، ‌شانس اوکراین را برای دریافت تسلیحات و مهمات نظامی از بین می‌برد. این موضوع همچنین به این معنی است که با وجود تأیید اولیه سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه و دموکرات، مفاد موضوع مذاکره شده برای مهار مرز آمریکا و مکزیک و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی اعمال نخواهد شد.

این گزارش افزود: رییس‌جمهوری آمریکا، ترامپ را به سوء‌استفاده از بحران مرزی برای بازگشت به کاخ سفید متهم و تاکید کرد که او از این موضوع برای افزایش شانس‌ انتخاباتی‌اش سوءاستفاده می‌کند.

کارولین لیویت، سخنگوی ترامپ در پاسخ به اتهامات بایدن در بیانیه‌ای گفت: "سخنرانی بایدن درباره این لایحه برای ملت ما شرم‌آور و سیلی سختی به صورت مردم آمریکا بود." وی ادعای ترامپ را تکرار کرده و افزود:"‌در زمان رییس‌جمهوری سابق مرز آمریکا امن‌ترین مرز در تاریخ این کشور بود."

۲ موضوع داغ انتخاباتی در آمریکا

بایدن و ترامپ کارزار انتخاباتی خود را حول یک محور مهم دیگر، ‌یعنی کمک به اوکراین و مقابله با روسیه نیز تنظیم کرده‌اند. دموکرات‌ها کمک به اوکراین برای عقب راندن روسیه را به‌عنوان تضمین امنیت جهان معرفی می‌کنند در حالی که ترامپ سیاست انزواگرایانه «نخست آمریکا» را پیش برده و در نقطه مقابل با پس زدن کمک به اوکراین حامیان خود را جذب می‌کند.