مسؤول پرونده اسرا در ارتش رژیم صهیونیستی استعفا کرد

منابع عبری‌زبان گزارش دادند نیتسان آلون، نماینده ارتش رژیم صهیونیستی در تیم مذاکرات مربوط به پرونده اسرا به دلیل پافشاری بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر این رژیم برای ممانعت از گسترش اختیارات هیئت مذاکره کننده استعفا داد.

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از مسؤولان امنیتی اعلام کرد: تصمیم آلون بعد از فعالیت سخت در طول پنج ماه گذشته صورت گرفته است. سطح ناامیدی وی از برخورد اسرائیل با پرونده اسرا به اوج رسیده است.

این مسؤولان تاکید کردند: نیتسان آلون احساس می‌کند مسؤولان سیاسی به همه وظایفی که باید برای معامله تبادل اسرا انجام دهند، عمل نمی‌کنند. 

مسؤول پرونده اسرا در ارتش رژیم صهیونیستی استعفا کرد

بنیامین نتانیاهو تیم مذاکره کننده اسرائیلی در پرونده اسرا را ناامید کرده و با گسترش دامنه اختیارات آن مخالفت کرد. اکنون این پرونده در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

کانال «کان ۱۱» تلویزیون رژیم صهیونیستی شنبه نوشت گسترش اختیارات تیم مذاکره کننده یک ضرورت است. تعدادی از وزرا و مسؤولان این پرونده خواهان اختیارات بیشتری شده بودند، اما نتانیاهو مخالفت کرد. این یعنی زمانی که وضعیت به مرحله‌ای برسد که تیم مذاکره کننده باید به مسائل مشخصی پاسخ دهد اختیار این کار را نخواهد داشت.

این کانال مدعی شد حماس خواهان رکود در پرونده اسرا است و می‌خواهد به جای تحقق معامله قبل از ماه رمضان درگیری‌ها را در جبهه‌های مختلف تشدید کند. حماس خواهان پایان جنگ به عنوان شرط معامله تبادل اسرا است.

براساس گزارش این شبکه مسؤولان نهاد امنیتی در پرونده مذاکرات مثل دیوید بارنیا، رئیس موساد، رونن بار، رئیس شاباک و نیتسان آلون چهارشنبه با یوآو گالانت، وزیر جنگ درباره لزوم گسترش اختیارات تیم مذاکره کننده گفتگو کردند.

آنها در این نشست درباره رویکرد‌های خلاقانه برای پیشرفت در مذاکرات مربوط به تبادل اسرا گفتگو کردند. به دنبال این نشست نتانیاهو درخواست تیم مذاکره کننده را رد کرده بود.

براساس گزارش‌هایی که اواسط فوریه منتشر شد، سفری که هیئت مذاکره کننده رژیم صهیونیستی به قاهره داشت به دلیل مخالفت با گسترش اختیارات این هیئت شاهد بحران بود. نتانیاهو از این هیئت خواسته بود تنها گوش بدهد و هیچ پاسخی ندهد. نیتسان آلون به نتانیاهو گفته بود طرح‌های جدیدی دارد که در قاهره آن را ارائه خواهد کرد، اما نتانیاهو مخالفت کرده بود. برای همین آلون از سفر به قاهره خودداری کرد.

منابع صهیونیست از سیاست نتانیاهو که فعالیت هیئت اسرائیلی در پرونده مذاکرات را محدود می‌کند و پیامد‌های آن ابراز نگرانی کردند. کاهش اختیارات مذاکره کنندگان حلقه خالی را از مذاکرات و سفر‌های پایان ناپذیر برای مذاکره با میانجی‌ها ایجاد می‌کند بدون اینکه به سؤالات یا پیشنهادات میانجی‌ها در زمان درست پاسخ بدهند.

مسؤولان آمریکایی پیشتر هشدار دادند ناکام گذاشتن معامله تبادل اسرا با حماس توسط نتانیاهو به دلایل سیاسی داخلی به معنای یک برخورد مستقیم با کاخ سفید است.