به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری عراقی ابا نوشت: سید ولید البعاج یکی از علمای شهر کربلا اعلام کرد، شیخ سانکو محمدی امام مسجد و رئیس مرکز افتا و رئیس علمای اهل سنت فرانسه در جریان دیدار اخیرش از کربلای معلا اعلام تشیع کرده است.

بنابر این گزارش، «شیخ سانکو محمدی» فرانسوی کامرونی‌الاصل است که ۴۳ سال در فرانسه زندگی کرده و به ساخت مساجد در این کشور مشهور است و به گفته البعاج در جریان جشنواره «بهار شهادت هشتم» که در جشن‌های شعبانیه در کربلا برگزار شد برای اولین بار به این شهر سفر کرد.

البعاج با اشاره به سخنان «شیخ سانکو محمدی» گفته است: سانکو از شیعیان شگفت‌زده شده بود و به من گفت که با سفر به کربلا شیعه را شناخته است و کربلا و امام حسین(ع) و عراقی‌ها برای او کشفی جدید است و او می‌گفت که هرگز فکر نمی‌کردم عراقی‌ها اینقدر شاد باشند و از همه دوستانم می‌خواستم که از عراق و کربلا دیدن نکنند چون فکر می‌کردم عراق میدان جنگ است.

این عالم شیعی عراقی درباره نظر شیخ سانکو درباره شیعیان گفت: از او پرسیدم نظرش درباره شیعه چیست و او گفت که با سفر به کربلا ذهنم را از میراثسیاهی که در آن بود پاک کردن، شناختم از شیعه ذهنم را آزاد کرد، عقلم را آزاد کرد و امروز آزاد شدم و آنچه که دیدم را باید به جهانیان بگویم؛ من در اغمای کامل بودم، متاسفم ۶۶۸ سال از عمرم گذشت و شیعه را نشناختم.

سانکو به این عالم شیعه گفته است: امروز سربازی برای تشیع هستم و از من به آیت‌الله سیستانی این را بگویید و امروز اسلام واقعی را شناختم و اهل بیت نبی(ص) را زیارت کردم، کسانی که ما را از آنان می‌ترساندند و از مدینه منوره زیارت کردم اما اهل بیت(ع) را پیدا نکردم.

البعاج میگوید سانکو از او کتابهایی به زبان فرانسه درباره تشیع خواسته است و او نیز انتشارات آیتالله خویی و انتشارات آیتالله انصاریان به او معرفی کرده است.