طرح تحریم رسانه ای سوریه چگونه کلید خورد‬؟!
سرویس بین الملل افکارنیوز

- طی ماه های اخیر با ادامه روند توطئه های غربی - عربی علیه سوریه، اتحادیه عرب از شبکه های ماهواره ای عربی خواست تا پخش برنامه های رادیو و تلویزیون سوریه را متوقف کنند.

و عرب ست اولین شبکه ماهواره ای بود که این تصمیم اتحادیه عرب را محقق کرد.

هرچند این اقدامات از سوی این شبکه ماهواره ای اتفاقی تازه نیست و این شبکه چندی پیش پخش برنامه های شبکه اهل بیت را نیز که به انتشار اخباری از بحرین می پرداخت متوقف کرد.

پس از آن نیز نوبت توقف پخش برنامه ها به شبکه العالم رسید و رژیم های استبدادی عربی منطقه برای مجبور کردن ماهواره " عرب ست " جهت قطع برنامه های شبکه عرب زبان العالم ایران تهدیدهای خود مبنی بر خروج از این ماهواره را شدت بخشیدند.

رژیم های عربی منطقه مدعی بودند که شبکه های ماهواره ای ایرانی مانند العالم و همچنین شبکه های دیگری که تحت مالکیت مستقیم ایران نیستند، برنامه های ضد حکومت بحرین و عربستان سعودی پخش کرده و از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می کنند.

اما روز گذشته شبکه نیل ست هم به شبکه عرب ست پیوست و به درخواست وزرای خارجه اتحادیه عرب پخش برنامه های تلویزیون دولتی سوریه را متوقف کرد.

البته وزارت اطلاع رسانی سوریه این عمل را غیرقانونی خوانده و اعلام کرده که تصمیم یکجانبه نیل ست نقض محرز شرایط قرارداد و اصول اخلاق رسانه ای است.

مقامات سوری این اقدامات را نقشه ای قطری - سعودی در چارچوب سیاست های لابی صهیونیستی می دانند و آن را محکوم کرده اند.

هرچند لازم به یادآوری است که مدیران شبکه ماهواره ای نیل ست در اقدامی مشابه در ماه گذشته با فشار لابی وهابیت در اقدامی غیر قانونی و خلاف اصول و تعهداتش پخش شبکه هدهد که برنامه کودک شیعیان بود را نیز قطع نمود.

این اقدام مدیران ماهواره نیل ست در حالی صورت گرفت که از یکسال گذشته علمای سلفی و وهابی در شبکه های مختلف خواهان توقف پخش شبکه هدهد از ماهواره نیل ست شده بودند.

همچنین در روزهای گذشته وزارت اطلاع رسانی سوریه از توطئه دستگاه اطلاعاتی قطر مبنی بر نصب تجهیزات پخش ماهواره ای برای عناصر مسلح در شمال لبنان خبر داده است.

شبکه هایی که قصد دارند برنامه هایی به نفع آنها در لبنان و سوریه پخش کنند.

ارتباط این ایستگاه ها که در منطقه وادی خالد و تپه های اکروم در شمال لبنان روی شبکه های ماهواره ای سوریه قرار گرفته اند با تجهیزات ارتباطی در شمال فلسطین اشغالی نشانگر هم دستی رژیم صهیونیستی با هم پیمانان قطریشان است.

از سوی دیگر و در پی تلاش گسترده رسانه ای علیه سوریه بارها مسئولان سوری برراه اندازی شبکه ماهواره ای جعلی با آرم تلویزیون سوریه هشدار داده اند.

در پی توقف پخش برنامه های شبکه های سوری از ماهواره نیل ست نیز احتمال سرقت فرکانس شبکه های تلویزیونی سوریه و جایگزین شدن شبکه های جعلی به جای آنها قوت گرفته است.

اما ناظران رسانه ای بر این باورند که این تله های رسانه ای تنها به دلیل افشای فتنه، دروغ و تبلیغات تحریک آمیز وتکفیری دشمنان سوریه و در مسیر خدمت به آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت می گیرد.

به نظر می رسد فاش شدن دروغ های تبلیغاتی رسانه های عربی در خصوص مسائل مهم منطقه از جمله سرکوب انقلاب مسالمت آمیز بحرین و افشای عوامل پشت پرده بحران سوریه که کشورهای منطقه را با بحران شدیدی مواجه کرده دلیل بارز قطع و توقف پخش برنامه های شبکه های سوری از ماهواره های عربی باشد.