الگوبرداری دو پژوهشگر آمریکایی از نظام سلامت ایران

به گزارش افکارنیوز، «جان لیمبرت» و «جیمز میلر» طی مقاله‌ای در پایگاه خبری «گلف نیوز» به بررسی نشست اخیر ایران و گروه ۱ + ۵ در قزاقستان و همکاری‌های ایران و آمریکا طی سال‌های گذشته پرداختند.

جان لیمبرت مسئول دفتر ایران در معاونت امور خاور نزدیک در وزارت امور خارجه آمریکا بوده است. وی همچنین در ماجرای گروگان گرفته شدن دیپلمات‌های آمریکایی بعد از انقلاب(تسخیر لانه جاسوسی) یکی از گروگان‌ها بود و هم اکنون نیز استاد مطالعات خاورمیانه در آکادمی نیروی دریایی آمریکا است.

جیمز میلر مدیر گروه توسعه بین‌المللی آکسفورد است که مرکزی فعال در زمینه مشاوره و تحقیقات سلامت است. وی ابداع کننده طرحی است که هم اکنون از آن با عنوان طرح بهداشت روستایی دلتا می‌سی‌سی‌پی یاد می‌شود.

چالش روابط ایران و آمریکا حاصل بیش از ۳۰ سال عدم اعتماد است

این دو مقاله خود را اینگونه آغاز کردند: هنگامی که مذاکرات هسته‌ای در قزاقستان میان ایران و گروه ۱ + ۵ آغاز شد بسیاری درباره حصول توافق مناسب تردید داشتند. از قرار معلوم روابط کنونی میان ایران و آمریکا چالش‌های برطرف نشدنی دارد که حاصل از بیش از ۳۰ سال عدم اعتماد و از دست دادن فرصت‌ها از سوی هر دو طرف بوده است.

جان لیبمرت و جیمز میلر در ادامه این مقاله تاکید کردند: متاسفانه، ما نمی‌توانیم تاریخ را به عقب بازگردانیم اگر چه انتخاب دیگری داریم که یا تاریخ را نادیده بگیریم یا از آن درس بگیریم. یکی از درس‌هایی که فراموش شده موفقیت در حال ادامه همکاری محترمانه پزشکان، محققان بخش سلامت ایران و آمریکا است.

طرح پزشک خانواده ایران در مناطق فقیرنشین با موفقیت چشمگیری همراه بود

این دو پژوهشگر آمریکایی به دو نمونه از همکاری‌های پزشکی اخیر میان ایران و آمریکا اشاره کردند و نوشتند: کنفرانس اخیر تحقیقات و آموزش ایدز در تهران با حضور محققانی از ایران، آمریکا، کانادا، اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار شد. این کنفرانس که در تهران برگزار شد اولین کنفرانس بین‌المللی و پنجمین کنفرانس سالانه ایدز بود. دومین نمونه، همکاری میان پزشکان ایرانی و آمریکایی در ایالت می‌سی‌سی‌پی بوده که طی آن پزشکان و متخصصان بهداشت ایران تجربه خود در زمینه پزشک خانواده را در اختیار بخش بهداشت این ایالت قرار دادند. این طرح برای اجرا در مناطق فقیر با موفقیت چشمگیری همراه بود.

بر اساس این مقاله، کنفرانس ایدز سال ۲۰۱۲ که در تهران برگزار شد تلاش مشترک دانشگاه‌ها در ایران و آمریکا بوده که سخنرانانی از آمریکا و کانادا دعوت شدند تا به سخنرانی بپردازند. در این کنفرانس شرکت‌کنندگان متعددی از کشورهایی نظیر افغانستان، کنیا، پاکستان و همچنین انگلیس و آمریکا حضور داشتند و از ایران به دلیل رویکردی که برای مقابله با اپیدمی ایدز در این کشور اتخاذ شده تقدیر شد.

بر اساس گزارش بنیاد سلامت آمریکا، ایالت می‌سی‌سی‌پی یکی از ضعیف‌ترین ایالت‌های آمریکا در زمینه بهداشت است. برای چندین دهه مشکلات بهداشتی میان مناطق فقیر و غیر آن در ایالت می‌سی‌سی‌پی، شبیه به کشورهای در حال توسعه بوده است. طی۲۰ سال گذشته نظام سلامت ایران واقعا مشکلات بخش سلامت میان جمعیت روستایی و شهری را با کمترین منابع انجام داده است.

لیبمرت و جیمز میلر گزارش خود را اینگونه ادامه دادند: تحقیقاتی که درسال ۲۰۰۷ انجام شده نشان می‌دهد که مدل بهداشت و سلامت ایران می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای دلتا می‌سی‌سی‌پی باشد. بر اساس این مدل به جای آنکه ازمدل «بیمار شدن - درمان کردن» استفاده شود از مدل پیشگیرانه استفاده شده است که سیستم مورد حمایت سازمان بهداشت جهانی است.

پروژه بهداشت ایران و می‌سی‌سی‌پی گام مهمی برای پیشبرد صلح میان ایران و آمریکا است

پروژه بهداشت روستایی ایران-میسیسیپی گام کوچکی است اما گام مهمی برای پیشبرد صلح و درک بهتر میان ایرانیها و آمریکاییها به شمار میآید. هم اکنون آمریکاییها محترمانه به دنبال دریافت کمک از ایران برای حل یکی از مشکلاتشان هستند. از دیدگاه ایرانیها این تغییر بسیار شگرف است. در جریان دیدار از مرکز بهداشت روستایی در استان فارس، یکی از کارمندان بخش سلامت گفت درخواست آمریکاییها در نوع خود یک معجزه به شمار میآید. یکی دیگر از کارمندان درخواست آمریکا از ایران را اینگونه توصیف کرد: با وجود تنشها و موانع، هر دو طرف در حال ادامه این پروژه بشر دوستانه هستند و تمایل خود برای ادامه این همکاری دوجانبه محترمانه را نشان دادهاند.