به گزارش افکارنیوز، در این روز بیش از ۶۰ درصد از ساکنان جزایر فالکلند که دارای شرایط رای دادن بودند، به پای صندوق‌های رای رفتند.

این همه پرسی توسط انگلیس حمایت شده و از سوی آرژانتین رد شده است. روز یکشنبه همه پرسی بین ساعت ۱۰ صبح تا شش عصر(به وقت محلی) و در فضای جشن و سرور که برخلاف هوای سرد و باران آزار دهنده بود، رخ داد.

بیش از ۶۰ درصد از رای‌دهندگان ثبت شده در شهر " پورت استندلی " مرکز جزایر مالویناس آرای خود را به صندوق انداختند و همین درصد نیز در مناطق دور افتاده رای دادند. در مناطق دور افتاده دولت محلی پنج اتاقک رای گیری متحرک و یک هواپیمای رای گیری را برای تسهیل رای دادن اعزام کرد.

" گراهام فرانس " نخستین ساکن جزایر مالویناس که در همه‌پرسی شرکت کرد، گفت: می خواهیم پیام صریحی به جهان درباره اینکه ما چه کسی هستیم و می خواهیم انگلیسی باشیم به جهان بدهیم.

در روز یکشنبه فضای حاکم در جزایر مالویناس غالبا به نحو احساسات حامی انگلیس بود و دهها تن از مردم با پرچمها، کلاهها، کراوات و لباسهای به رنگ پرچم انگلیس برای رای دادن آمدند.

" ترینا برنستن "، یک راننده تاکسی در پاسخ به اینکه جوابش به تنها سئوال همه پرسی یعنی اینکه آیا می خواهید جزایر فالکلند یک منطقه تحت حاکمیت انگلیس باشد، چیست؟ گفت: البته من به آن پاسخ مثبت خواهم داد.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس طی مطلبی که در مطبوعات انگلیس منتشر شد، گفت: تا زمانی که ساکنان جزایر فالکلند می خواهند انگلیسی بمانند ما همواره برای حمایت از آنها در آنجا خواهیم بود. آنها می توانند روی قول من حساب کنند.

از سوی دیگر سفیر آرژانتین در انگلیس طی اظهاراتی گفت که همه پرسی برای تعیین سرنوشت جزایر مالویناس به مناقشه ارضی بین آرژانتین و انگلیس پایان نخواهند داد.

" آلیسیا کاسترو "، سفیر آرژانتین در انگلیس طی یک مصاحبه رادیویی اظهار کرد: همه پرسی دو روزه جزایر مالویناس یک نتیجه قابل پیش‌بینی دارد. تنها شهروندان انگلیسی در این همه پرسی شرکت می کنند و سازماندهی آن توسط لندن و برای انگلیس بوده است. بنابراین آنها باید همچنان بگویند که انگلیسی هستند.

همچنین دولت ونزوئلا نیز اعلام کرد که همه پرسی دو روزه در جزیر مالویناس را براساس وضعیت قانونی این جزایر به رسمیت نمی‌شناسد.

وزارت امور خارجه ونزوئلا در یک بیانیه رسمی عنوان کرد که این همه پرسی ادعای انگلیس برای تغییر وضعیت قانونی جزایر مالویناس است.

در این بیانیه آمده است که این همه پرسی اقدامی از سوی یک کشور استعمارگر است که هدفش محروم کردن آرژانتین از حق مشروع خود بر حاکمیت بر سر این مناطق است که نقض قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه سازمان ملل به شمار می آید.

دولت ونزوئلا همچنین از کشورهای دیگر خواست تا علیه این همه پرسی موضع گرفته و در عین حال تصریح کرد: در یک منطقه مورد مناقشه و تحت استعمار نمی توان مدعی حق تعیین سرنوشت شد در حالی که مردم آن با اجبار مستقر شده و نماینده منافع انگلیس هستند.