تحریم‌های جدید مذاکرات را تضعیف می‌کند

به گزارش افکارنیوز، گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای ترغیب سنا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هستند و این در حالی است که ایران و ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) قرار است روز چهارشنبه هفته جاری درباره توافق هسته‌ای در «ژنو» دیدار کنند.

روز پنجشنبه، ۶۳ نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست «مایکل مک کوئل» رئیس کمیته امنیت داخلی از ایالت «تگزاس»، و «براد شرمن» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نماینده آمریکا نامه‌ای را به سناتورهای سنا نوشتند و خواستار اقدامی در خصوص قانون جلوگیری از ایران هسته‌ای شدند که در ماه ژوئیه در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب درآمد.

این طرح تحریم‌هایی را علیه مقامات ایران تشدید می‌کند و دولت‌هایی که کالاها، خدمات و فناوری آمریکا را در اختیار ایران قرار دهند، تنبیه می‌کند. این طرح همچنین شامل اعلام حمایت از آزادی، حقوق بشر، آزادی‌های مدنی، انتخابات آزاد و حاکمیت قانون در ایران می‌شود که در واقع یک درخواست پنهانی برای تغییر نظام در ایران است.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بر این باورند، از آنجاییکه تحریم‌های کنونی ایران را به میز مذاکره آورده است، تهدید به تقویت تحریم‌ها می‌تواند ایران را وادار کند که آرزوهای خود در زمینه هسته‌ای را کنار بگذارد.

لس‌آنجلس تایمز ادامه داد که خواه این طرح به تصویب برسد یا نرسد، این تهدید وجود دارد که ایران برنامه هسته‌ای خود را کنار نگذارد. مسئله اینجاست که تعجیل در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در این برهه از زمان می‌تواند مذاکرات حساس بین ایران و ۱ + ۵ را تضعیف کند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا که در دور قبل مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در ژنو حضور داشت تردیدی ندارد که تحریم‌های جدید چنین تأثیری را برجای خواهد گذاشت و مذاکرات را تضعیف خواهد کرد. این هفته، وی هشدار داد که اگر کنگره به صورت یکجانبه تصمیم به افزایش تحریم‌ها علیه ایران بگیرد، خیانت به مذاکرات خواهد بود و در واقع به متوقف شدن آن می‌انجامد و این مذاکرات را از هم می‌پاشد.

این گزارش ادامه داد، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود نیز در خصوص اقدام بی‌مهابای کنگره درباره تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد و گفت: ما نیازی نداریم که به تحریم‌های کنونی که بسیار موثر بوده است و ایران را به میز مذاکره آورده است، تحریم‌های جدیدی را بیافزاییم. حال اگر معلوم شود که ایران با جدیت به میز مذاکره نمی‌آید و این مسئله هسته‌ای حل نشود، مجدداً می‌توان تحریم‌ها را اضافه کرد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به این موارد اینگونه نتیجه‌گیری کرد که تضمینی وجود ندارد که مذاکرات کنونی ایران و ۱ + ۵ ثمربخش باشد، با اینحال، شواهد مستحکمی وجود دارد که دولت «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران درباره مقدماتی که ایران هرگونه جاه‌طلبی برای گسترش تسلیحات هسته‌ای را در قبال کاهش تحریم‌های موجود، کنار بگذارد، جدی است. این هفته نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد که دولت ایران گسترش برنامه هسته‌ای خود را از آگوست تاکنون بسیار کاهش داده است و تقریباً متوقف کرده است.

لسآنجلس تایمز در پایان نوشت: همانطور که کری گفت، کنگره باید آرام بگیرد و اجازه بدهد که مذاکرات پیش رود.