واکنش جهانی به مرگ قهرمان مبارزه با آپارتاید

به گزارش افکارنیوز، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل در واکنش به درگذشت «نلسون ماندلا» گفت: باید خردمندی در تصمیم گیری‌های او را الگوی خود قرار دهیم تا برای جهانی بهتر تلاش کنیم. وی همچنین ماندلا را الگوی برای جهانیان دانست.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز با ابراز شگفتی از مزایای استثنائی اخلاقی و سیاسی رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی طی بیانیه‌ای با ملت جنوب آفریقا ابراز همدردی کردند.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است که جهان ماندلا را به عنوان فردی که بخش عمده زندگی خود را برای تأمین آینده بهتر برای دیگران فدا کرده به یاد خواهد آورد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی درگذشت نلسون ماندلا را به مردم و دولت آفریقای جنوبی تسلیت گفت.

ظریف در این پیام از ماندلا به عنوان رهبری بزرگ برای مبارزات ضد تبعیض نژادی و آپارتاید یاد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ماندلا را نماد جاودانه آزادی خواهی و مبارزه با آپارتاید توصیف کرد و گفت: زندگی سراسر مبارزه نلسون ماندلا احترام همه جهانیان را برانگیخت و درسهای آموختنی بر جای گذاشته است

«مانویل باروزو» رئیس کمیساریای اروپایی تأکید کرد که امروز نه تنها برای آفریقا بلکه برای جامعه جهانی روزی غم انگیز است زیرا یکی از بزرگترین شخصیت‌های دوران خود را از دست داده‌ایم.

«مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا نیز گفت: آفریقای جنوبی پدر خود و جهان یک قهرمان را از دست داد، ماندلا یکی از بشر دوست ترین انسان‌های دوران ما بود.

شولتز تأکید کرد که ماندلا نقش اساسی در تغییر در آفریقای جنوبی و تبدیل شدن مردم این کشور به ملتی دموکرات را بازی نکرده است بلکه او خود نبرد علیه نژادپرستی و خشونت سیاسی و تحمل دیگری را نمایندگی می‌کند.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز ماندلا را مردی نیکوکار و شجاع نامید و در بیانیه‌ای تأکید کرد که ماندلا با اراده قوی خود آزادی خود را فدای آزادی دیگران کرد.

وی همچنین افزود: در سوگ از دست دادن او نشسته‌ایم اما تا ابد یاد او را زنده نگه می‌داریم، اوباما دستور داد که تا روز دوشنبه پرچم‌های آمریکا به نشانه عزاداری برای ماندلا به حالت نیمه افراشته در‌آید.

«بیل کلینتون» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده نیز ماندلا را قهرمان کرامت انسانی و آزادی نامید و گفت: تاریخ ماندلا را به عنوان قهرمان کرامت انسانی و آزادی و صلح و آشتی به یاد خواهد آورد و ما همه به لطف او در جهانی بهتر زندگی می‌کنیم.

وزارت خارجه چین نیز گفت که ماندلا دوست وفادار مردم چین بوده است، وزارت خارجه چین در بیانیه‌‌ای تأکید کرد که رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی می‌دانست چگونه احترام و علاقه افراد مختلف در جهان را به دست بیاورد و نقشی تاریخی در روابط چین و آفریقای جنوبی بازی کرده است.

«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس نیز مرگ ماندلا را پنهان شدن نوری بزرگ توصیف کرد و در صفحه توئیتر خود گفت: ماندلا قهرمان دوران ما بود؛ پرچم انگلیس در برابر دفتر نخست وزیری بعد از مرگ اولین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی به حالت نیمه افراشته در خواهد آمد.

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای به درگذشت ماندلا واکنش نشان داد. وی در این بیانیه «نلسون ماندلا» را «یکی از بزرگترین رهبران اخلاقی و سیاسی عصر حاضر» توصیف کرده و گفته است خبر مرگ ماندلا موجب «تأثر شدید» او شده است.

هیگ با اشاره به سوابق مبارزات ماندلا، نوشته است «او همواره با نبرد مداومش علیه سرکوب نژادی» در یادها خواهد ماند.

وزیر خارجه انگلیس در پایان بیانیه خود آورده است: جای او به شدت در جهان خالی خواهد بود.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه ضمن تمجید از ماندلا وی را جنگجویی فوق العاده و فردی مقاوم و استثنائی دانست و در بیانیه‌ای که کاخ الیزه صادر کرده است ماندلا پایه و اساس وحدت و عزت آفریقا نامیده شده است.

«ژان مارک ایرلوت» نخست وزیر فرانسه ضمن ابراز همدردی با مردم آفریقای جنوبی تأکید کرد که پرچم‌های فرانسه نیز به نشانه اندوه به حالت نیمه افراشته در خواهد آمد.

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز ماندلا را پدر آفریقای جنوبی دانست و با مردم این کشور ابراز همدردی کرد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت: ماندلا در نبردی علیه سرکوب مردمش شرکت کرد و ما در کنار مدم آفریقای جنوبی سوگوار ماندلا خواهیم بود.

«گیدئو وستروله» وزیر خارجه آلمان هم در واکنش به خبر درگذشت «نلسون ماندلا» در صفحه توئیتر خود نوشته است: آفریقای جنوبی و جهان مرد بزرگی را از دست داد. ما وظیفه داریم میراثوی را حفظ کنیم

وی افزود: یاد او تا ابد در کنار نبرد علیه نژاد پرستی باقی خواهد ماند و همه سالهای زندان نتوانست اراده او را از بین ببرد و یا او را تغییر بدهد و با پیام آشتی او آفریقای جنوبی جدیدی ایجاد شد.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد که همه جهان در سوگ ماندلا نشسته‌اند به ویژه فلسطین زیرا او یکی از شجاع ترین مردانی بود که در کنار مردم فلسطین ایستاده و از آنها حمایت کرده بود و افزود: نبرد تاریخی او تا ابد میان مردم آفریقای جنوبی و فلسطین باقی خواهد ماند.

ریاست جمهوری مصر نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که با توجه به رابطه تاریخی میان مصر و آفریقای جنوبی قاهره نیز در اندوه غم از دست دادن ماندلا شریک است و ماندلا مانند جمال عبدالناصر به عنوان پدر آفریقای جنوبی در یادها باقی خواهد ماند و تا ابد الگویی برای الهام گیری مردم جهان خواهد بود.

«احمد المسلمانی» مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور مصر نیز تأکید کرد که مصر و قاره آفریقا نام ماندلا را همواره با افتخار و بزرگی به یاد خواهد آورد.

«دیلما روسف» رئیس جمهور برزیل ضمن ابراز اندوه از درگذشت ماندلا گفت: او همواره نمادی برای رهبری افرادی که برای عدالت اجتماعی و صلح در جهان می‌جنگند باقی خواهد ماند.

«لیش والسا» رهبر تاریخی جریان همبستگی لهستان نیز ماندلا را نماد نبرد علیه نژاد پرستی و آپارتاید دانست.

دیسموند توتو یکی از رهبران نبرد علیه آپارتاید اعلام کرد که ماندلا به ماد یاد داد چگونه با هم زندگی کنیم و به یکدیگر ایمان داشته باشیم.