لغو تحریم ها فرصتی برای اقتصاد ایران و آلمان

به گزارشافکارنیوز،مومپر شهردار اسبق برلین و رییس فعلی مجمع گفت و گوهای اقتصادی پایتخت آلمان که به اتفاق دهها تن از اعضای گروه خود شامل روسای شرکت های تجاری و بازرگانان این کشور در همایش راههای توسعه روابط اقتصادی شرکت های آلمانی با کشورهای خارجی در برلین حضور یافت افزود: برای از سرگیری روابط تجاری و همکاری های اقتصادی شرکت های آلمانی در ایران تلاش خواهم کرد.

وی با ابراز خرسندی از نتیجه مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱ + ۵ بعد از سال ها مذاکره، خاطرنشان کرد: وقتی هر دو طرف برای رفع مشکلات و بهبود روابط به سوی هم گام بر می دارند بیشتر به حل نهایی مسئله هسته ای امیدوار می شویم و من از این بابت خشنود و امیدوارم که وضعیت بین ایران و کشورهای غربی که در این مسئله دخیل هستند، بیش از این بهبود یابد و همه تحریم ها علیه ایران در آینده نزدیک لغو شود.

رییس مجمع گفت وگوهای اقتصادی برلین گفت: ما می خواهیم با توجه به فرصت ایجاد شده بعد از توافق هسته ای ژنو، در راه بهبود شرایط همکاری و برقراری رابطه تجاری و اقتصادی با ایران تلاش کنیم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به سوالی درخصوص کاهش سطح روابط اقتصادی آلمان و ایران در سال های گذشته و برنامه گروه مذکور جهت جبران این کاهش گفت: متاسفانه در سال های گذشته به دلایل مختلف بویژه اعمال تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، شاهد کاهش شدید حجم تجارت دو کشور بوده ایم و باید از فرصتی که ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم و تلاش کنیم دوباره سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور افزایش یافته به سطح قبل از تحریم ها برسد.

شهردار اسبق برلین در ادامه لغو کامل تحریم ها علیه ایران را بهترین راه برای توسعه مناسبات اقتصادی با ایران دانست و تاکید کرد: در این حالت همه شرکت های اقتصادی از جمله ما از آزادی کامل برای برقراری روابط ایده آل تجاری و سرمایه گذاری برخوردار خواهیم شد.

مومپر درباره امکان دستیابی ایران و غرب به نتیجه نهایی در مذاکرات ژنو طی شش ماه آینده، گفت: من امیدوارم در زمان تعیین شده دو طرف به راه حل نهایی دست یابند اما نباید ازاین نکته غافل شویم که دولت آمریکا با وجود تلاش برای بهبود روابط و حل و فصل نهایی موضوع هسته ای ایران، از طرف تندروهای داخلی و همچنین اسرائیلی ها مورد انتقاد قرار دارد و زیر فشار سنگینی است.

وی خاطرنشان کرد: دو طرف برای رسیدن به هدف نهایی باید با جلب اعتماد یکدیگر و عمل به تعهدات خود در این راه گام بردارند تا بتوانیم شاهد پیشرفت در مذاکرات آینده باشیم زیرا تنها از راه تبادل نظر و گفت و گو است که می توان وضعیت را بین دولت ها بهبود بخشید.

مومپر افزود: تا امروز و به خاطر اعمال تحریم های بانکی، نحوه انتقال ارز مبادلات اقتصادی با ایران اعم از صادرات و واردات از بزرگترین موانع پیش روی توسعه روابط اقتصادی بود ولی به نظر می رسد با لغو تحریم ها این مشکل حل شده و می توان به بهبود روابط اقتصادی و رونق آن امیدوار بود.

شهردار اسبق برلین درباره عقب ماندن آلمان از همتایان اروپایی در تلاش برای بهبود و یا ازسرگیری روابط اقتصادی با ایران گفت: ما روند آغاز شده را مثبت می دانیم و انتظارات زیادی از شرایط جدید داریم و در همین راستا تلاش خود را برای توسعه روابط اقتصادی و تجارت با ایران آغاز کرده ایم اما اینکه وزیر خارجه کشوری به علت اینکه زودتر به ایران سفر کرده پس موفق خواهد بود، مورد قبول من نیست.

رییس مجمع گفت و گوهای اقتصادی برلین تاکید کرد: در پایان مذاکرات تجار اروپایی با ایران، کیفیت کالاها و علاقه مندی ایران به کالاهای مشخص و تولیدات آلمان است که تعیین کننده خواهد بود و می تواند نشان دهد که سطح تجارت با کدام کشور در آینده افزایش خواهد یافت.

مومپر درباره ظرفیت افزایش حجم تجارت با ایران در آینده گفت: فعلا نمی توان ارزیابی درستی از این رقم داشت و ما ابتدا باید کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی صادرات به ایران طی سال گذشته را جبران کنیم و سطح رابطه تجاری را به قبل از تحریم ها ( ۳ تا ۴ میلیارد دلار) برسانیم و بعد برای افزایش بیشتر برنامه ریزی کنیم.