نگرانی سازمان ملل از کشتار کودکان در آفریقای مرکزی

به گزارشافکارنیوز،ˈفرانسهˈ، ˈمانوئل فونتنˈ مدیر منطقه ای یونیسف در غرب و مرکز قاره آفریقا روز جمعه گفت: برای کشوری که در آن افراد بالغ با بی رحمی تمام، کودکان بی گناه را هدف حمله قرار می دهند نمی توان آینده ای متصور شد.

وی طی بیانیه ای افزود: مقامات یونیسف از قساوت شبه نظامیان در کشتار و مثله کردن کودکان به دلیل مذهب و یا جامعه متبوعشان در آفریقای مرکزی شوکه شده اند.

طبق اعلام یونیسف، دست کم ۱۳۳ کودک طی دو ماه گذشته کشته شده اند و در برخی موارد این قتل ها به طرزی بسیار فجیع رخ داده است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، بسیاری از کودکان مجروح شده به دلیل خشونت ها قادر به مراجعه به بیمارستان نیستند.

جمهوری آفریقای مرکزی از یک سال قبل و زمانی که شورشیان موسوم به ˈسلکاˈ در این کشور با اکثریت مسیحی نخستین رئیس جمهوری مسلمان را بر مسند قدرت نشاندند به سوی ناآرامی و هرج و مرج پیش رفته است.

به دنبال این نا آرامی ها میشل جوتودیا رئیس جمهوری در ماه گذشته میلادی از سمت خود کناره گیری کرده است.

حملات شبه نظامیان مسیحی علیه غیر نظامیان مسلمان باعثفرار دسته جمعی آنان از این کشور طی چند هفته گذشته شده است.

طبق برآورد سازمان ملل متحد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، حدود یک چهارم کل جمعیت این کشور، اکنون نیازمند کمک های اضطراری غذایی هستند.

طبق گزارش خبرگزاری ˈرویترزˈ، طی ماه های اخیر، دهها هزار مسلمان که بسیاری از آنان قبلا دست اندر کار تجارت با کشورهای همسایه بودند و مایحتاج جمعیت ۸۰۰ هزار نفری این کشور، از جمله شکر، آرد و سوخت را تامین می کردند، از بیم این حملات، شهر ˈبانگوییˈ(پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی را ترک کرده اند.

ˈاستیو کاکبرنˈ مدیر برنامه های منطقه ای آکسفام ضمن جدی ارزیابی کردن بحران غذا در جمهوری آفریقای مرکزی پیش بینی کرد اوضاع روز به روز بدتر شود.

دیوان بین المللی کیفری روز جمعه اعلام کرد تحقیق و تفحصی اولیه را در زمینه جرائم جنگی احتمالی آغاز خواهد کرد.

سازمان ملل می گوید بیش از دو هزار نفر کشته و افزون بر ۸۰۰ هزار نفر که نیمی از آن ها را ساکنان بانگویی تشکیل می دهند بی خانمان شده اند.

طبق گزارش رویترز، بیش از ۲۴۵ هزار تبعه آفریقای مرکزی و ۳۰هزار نفر از اتباع خارجی تا کنون از این کشور گریخته اند.

نیروهای بین المللی مستقر در این کشور، از جمله نیروهای فرانسوی تا کنون نتوانسته اند خشونت ها را که اکنون به کمپینی در جهت ˈپاکسازی نژادیˈ تبدیل شده است، متوقف سازند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز اوضاع در این کشور غنی از منابع، اما فقرزده را ˈفاجعه ای انسانی در مقیاسی غیر قابل بیانˈ توصیف کرده است.