تحلیل گاردین از لغو ماموریت ناوگان ایرانی در اقیانوس اطلس
گروه بین الملل -

یک هفته پس از دیپلماسی پرتنش میان ایران و آمریکا، ایران ماموریت ناوگان جنگی را در اقیانوس اطلس لغو کرد. این خبر پس از مدت کوتاهی از خبر لغو اعدام امیرحکمتی منتشر شد.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از گاردین، دیوان عالی کشور ایران حکم اعدام امیر حکمتی را به ۱۰ سال حبس تقلیل داده است. لغو حکم اعدام امیر حکمتی در کنار خبر لغو ماموریت ناوگان جنگی ایران در اقیانوس اطلس، نشانه ای مثبت در گشایش روابط ایران و آمریکاست. اما از سویی دیگر موضوع، دیپلمات انتصابی ایران در سازمان ملل، حمید ابوطالبی تهدیدی برای مذاکرات هسته ای به شمار می رود. حمید ابوطالبی به اتهام گروگان گیری در سال ۱۹۷۹، از ورود به خاک آمریکا منع شده و در عین حال، تهران نیز از معرفی یک دیپلمات جایگزین خودداری کرده است.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، می گوید که مذاکرات هسته ای ایران بدون تاثیرپذیری از تصمیم واشنگتن برای ممانعت از ورود نماینده جدید ایران به سازمان ملل، ادامه می یابد. او در گفتگو با ABC گفته بود که انتخاب ایران برای معرفی حمید ابوطالبی قابل پذیرش نیست و ایران باید یک فرد جدید را جایگزین ابوطالبی کند.

در ماه فوریه، فرمانده ارشد نیروی دریایی ایران گفته بود که ایران، چند ناوگان جنگی را به سوی مرزهای دریایی آمریکا در اقیانوس اطلس خواهد فرستاد. در همان زمان واشنگتن عنوان کرد که این اقدام ایران، نگران کننده نیست و کشورهای زیادی در اقیانوس اطلس مانور برگزار می کنند.

اما روز یکشنبه، حبیب الله سیاری در گفتگو با خبرگزاری فارس، گفت که بنا بر تغییرات صورت گرفته در برنامه ناوگروه بیست و نهم نیروی دریایی ارتش در آبهای آزاد، این ناوگروه به اقیانوس اطلس نخواهد رفت و احتمالا این ماموریت برعهده ناوگروه بعدی قرار خواهد گرفت.