انتقاد مقام ارشد ناتو از اقدامات روسیه در اوکراین

به گزارشافکارنیوز،پرس تی وی اظهار کرد: ژنرال فیلیپ بریدلاو فرمانده نیروهای ناتو در اروپا روز گذشته پس از دیدار با استفان هارپر نخست وزیر کانادا و رایزنی در خصوص روسیه و اوکراین، تاکید کرد: ما از دورانی که روسیه یک شریک برای ناتو به شمار می‌رفت عبور کرده‌ایم. ما اکنون در یک زمان و دوران بسیار بسیار متفاوت قرار داریم و من فکر می‌کنم کشورهای عضو ناتو باید این مساله را در نظر بگیرند.

بریدلاو تصریح کرد: اقدامات روسیه باید موجب شود تا کشورهای عضو ناتو میزان هزینه‌های نظامی و دفاعی خود را افزایش دهند و هزینه‌های نظامی را تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برسانند.

وی گفت: به نظر من نیروهای ارتش روسیه از مرزهای شرقی اوکراین عبور نخواهند کرد و وارد خاک اوکراین نخواهند شد و برای دستیابی به اهداف خود از سایر ابزارها استفاده خواهند کرد. روسیه برای دستیابی به اهدافش از گزینه نظامی استفاده نخواهد کرد.

وی در ادامه روسیه را به دست داشتن در تنش‌ها و ناآرامی‌های شرق اوکراین متهم کرد و گفت: من مطمئن هستم که نیروهای ویژه روسیه در اوکراین هستند. مسکو بارها این اتهامات را تکذیب کرده است. ناتو روز ‌گذشته مانور بزرگ نظامی خود در استونی را آغاز کرده است. در این مانور بیش از ۶ هزار نیروی نظامی از آمریکا، انگلیس و استونی حضور دارند.

ناتو همچنین هواپیماهای جنگنده خود را در لیتوانی و لهستان مستقر کرده است. روسیه بر این باور است که ناتو به بهانه بحران اوکراین قصد افزایش نفوذ و حضور نظامی خود در شرق اروپا را دارد.
پس از اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود تنش در روابط مسکو و غرب به شدت بالا گرفته است.