گزینه‌های ریاست جمهوری لبنان

به گزارشافکارنیوز،در آستانه برگزاری نشست پارلمان لبنان که امروز نیز موضوع ریاست جمهوری این کشور و گزینه های احتمالی در دستور کار آن قرار دارد، پایگاه خبری المنار لیستی از تمام گزینه های مطرح برای ریاست جمهوری را منتشر کرده است.

این شبکه خبری می نویسد که در غیاب راهکار مناسب برای نامزدی ریاست جمهوری در لبنان، این پرونده درسطح جهانی به پرونده‌ای حساس و عجیب تبدیل شده است.
بر اساسی نقشه سیاسی لبنان می تواند نامزدهای ریاست جمهوری را به چند بخش تقسیم کرد:

تیم ۸ مارس:
۱ - میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان و رئیس جریان آزاد ملی این کشور مهم ترین نامزد احتمالی این گروه برای ریاست جمهوری است که البته وی هنوز به طور رسمی این موضوع را اعلام نکرده است.
۲ - سلیمان فرنجیه رئیس جریان المردة دیگر نامزد احتمالی هشت مارس است، البته خود وی نیز همچنان از نامزدی میشل عون حمایت می کند.

تیم ۱۴ مارس:
به نظر می رسد ۱۴ مارس در انتخاب نامزدی واحد برای ریاست جمهوری دچار ضعف و شکاف شده و گزینه های زیادی الان روی میز این جریان قرار دارد.
۱ - سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی مهم ترین گزینه این جریان است که البته در نشست اول پارلمان نتوانست حد نصاب آراء را به دست آورد.
۲ - امین جمیل رئیس حزب الکتائب نیز اخیرا برای ریاست جمهوری لبنان اعلام آمادگی کرده است.
۳ - پطرس حرب وزیر ارتباطات لبنان از دیگر گزینه های احتمالی است.
۴ - روبر غانم نماینده پارلمان نیز از گزینه های احتمالی ۱۴ مارس است.

نامزدهای میانه رو:
۱ - هنری حلو نامزد وابسته به جبهه مبارزه ملی به رهبری ولید جنبلاط از نامزدهایی است که وابسته به هیچ کدام از دو جریان اصلی سیاسی در لبنان نیست.

البته طبق معمول نامزدهای سنتی نیز در لبنان وجود دارند که در هر دوره انتخاباتی نام آنها در عرصه مطرح می شود: این اشخاص عبارتند از:
۱ - جان عبید وزیر سابق لبنان
۲ - دیمیانوس قطار وزیر سابق لبنانی
۳ - فارس بویز وزیر سابق
۴ - ودیع الخازن وزیر سابق
۵ - جوزف طربیه مسئول امور بانکی
۶ - زیاد بارود وزیر سابق لبنانی نیز اخیرا به این لیست اضافه شده است.

از میان مقامات ارشد کشور نیز دو نامزد وجود دارند که عبارتند از:
۱ - جان قهوه چی فرمانده ارتش.
۲ - ریاض سلامة رئیس بانک لبنان.

اینها نامهایی است که الان در عرصه سیاسی بیشتر از آنها سخن به میان می آید؛ اما پرونده انتخابات ریاستجمهوری همواره این آمادگی را دارد که با غافلگیریهایی همراه باشد تا نامهای جدیدی نیز مطرح شود.