کاهش بهای نفت؛ ضربه بر پیکر آل سعود

به گزارش افکارنیوز، اندیشکده «مطالعات امنیت ملی» رژیم صهیونیستی طی گزارشی تحت عنوان «عربستان سعودی بعد از ملک عبدالله» به بررسی ابعاد چالش‌های فراروی ریاض بعد از پادشاه کنونی این کشور که بیمار است پرداخته و در آغاز این گزارش نوشت: بستری شدن طولانی «ملک عبدالله» پادشاه ۹۱ ساله عربستان سعودی منجر به بروز نگرانی‌هایی درباره تداوم ثبات و آینده سیاسی این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی احتمالا در سال ۲۰۱۵ پادشاه جدیدی خواهد داشت و جدای از این‌که این شخص چه کسی خواهد بود، پادشاه آینده با چالش‌هایی چند در داخل و خارج از کشور مواجه خواهد شد.

این اندیشکده نوشت: جهان عرب نیز با یکی از مشکل‌ترین ساعات خویش از لحاظ ثبات سیاسی عربستان سعودی مواجه می‌شود. تا این لحظه از سوی عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از درآمدهای نفتی و گازی استفاده می‌کردند تا دورنمای خاورمیانه را شکل دهد.

اگر بهای نفت برای مدت طولانی در وضعیت فعلی باقی بماند، ذخایر ارزی این کشور(حدود ۷۵۰ میلیارد دلار) بتدریج کاسته می‌شود و به همین دلیل توانایی آن‌ها در ارائه کمک‌های اقتصادی به کشورهایی چون اردن و مصر و حتی شهروندان خود نیز کاهش خواهد یافت.

اندیشکده مطالعات و امنیت ملی در بخشی دیگر از این گزارش نوشت: خاندان سلطنتی آل سعود سعی می‌کند وضعیت موجود در زمینه سلامتی ملک عبدالله را عادی جلوه دهد اما واقعیت چیز دیگری است و البته عدم اطمینان از سلامتی ملک عبدالله موجب شدت گرفتن گزارش‌هایی نسبت به سلامتی او در شبکه‌های اجتماعی شده است.

این اندیشکده صهیونیستی در خاتمه گزارش خود به جانشینان احتمالی ملک عبدالله نظر افکنده و در این باره نوشت: شاهزاده سلمان و مقرن از جانشینان احتمالی ملک عبدالله هستند.

شاهزاده سلمان ۸۰ ساله است و از سکته مغزی و بیماری جنون رنج می‌برد. اگر شاهزاده سلمان به عنوان پادشاه انتخاب شود، قطعا مدت حکومتش کمتر از دیگر پادشاهان این کشور خواهد بود.

شخص دیگر برای پادشاهی بر عربستان سعودی، شاهزاده مقرن ۷۰ ساله جوانترین پسر ابن سعود می‌باشد.

وی خلبان جنگنده است و پیشتر استاندار مدینه و رییس دستگاه اطلاعات عربستان بوده است. مسیر مقرن به سوی تاج و تخت نیز با موانعی روبرو است و از سوی بسیاری از برادران ناتنی خود با مخالفت روبرو می‌باشد و دلیل اول این است که مقرن فرزند یک خدمتکار اصالتا یمنی است.

اگر وی موفق به غلبه بر مخالفان بسیارش شود که باید البته ممنون سلامتی و جوانی نسبیاش باشد، قادر است برای سالهای زیادی بر عربستان سعودی حکمرانی کند.