شنود تلفن مقامات ارشد برزیل توسط آژانس امنیت ملی آمریکا

به گزارش افکارنیوز، «کوبا دباته» اعلام کرد: بر طبق آخرین افشاگری‌های سایت «ویکی لیکس» در روز گذشته آژانس امنیت ملی آمریکا تماس‌های تلفنی ۲۹ عضو ارشد دولت برزیل که نزدیک‌ترین افراد به «دیلما روسف» رئیس‌جمهور این کشور هستند را کنترل می‌کند.

«جولیان آسانژ» خبرنگار استرالیایی و بنیانگذار سایت «ویکی لیکس» عنوان کرد که آژانس جاسوسی آمریکا تلفن دفتر مشاورین، کاخ و هواپیمای ریاست جمهوری را تحت کنترل دارد.

وی افزود که آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین تلفن وزیر امور خارجه دولت «روسف»، سفرای برزیل در آمریکا و در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را شنود می‌کند.

«آسانژ» اعلام کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا از بخش‌های اقتصادی برزیل نیز جاسوسی می‌کند و وزیر دارایی این کشور و مسئولان بانک مرکزی برزیل تحت کنترل هستند.

بنیانگذار سایت «ویکی لیکس» با انتشار این اسناد جدید تصریح کرد که آمریکا برای اثبات این ادعا که به کنترل کشورهای دوست پایان داده است، راه درازی در پیش دارد.

در سال ۲۰۱۳ سایت «ویکی لیکس» اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد آمریکا از کشورهای مختلف آمریکای لاتین همچون پرو، پاراگوئه، پاناما، اوروگوئه، اکوادور، برزیل، نیکاراگوئه و آرژانتین جاسوسی می‌کند.

روابط آمریکا و برزیل از دو سال پیش تاکنون به دلیل افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از این کشور از طریق شنود مکالمات تلفنی رئیس‌جمهور و دیگر مقامات برزیل و در پی آن لغو سفر «روسف» به آمریکا در سال ۲۰۱۳ دچار تاریکی و تنش دیپلماتیکی شده بود.

در همین راستا رئیس جمهور برزیل هفته گذشته پس از چند روز اقامت در «واشنگتن»(پایتخت آمریکا) برای حل و فصل اختلافات پیش آمده در سال ۲۰۱۳ در کاخ سفید با «اوباما» رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد.

اوباما در این دیدار به روسف وعده داده بود که که کشورهای دوست را در مسائل جاسوسی خود درگیر نخواهد کرد.