علت نارضایتی صهیونیست ها از اوباما چیست؟

به گزارشافکارخبر، نیویورک تایمز اعلام کرد: یکی از مشکلات و موانع رسیدن به توافق هسته ای با ایران برای دولت باراک اوباما فشارهای لابی صهیونیستی در آمریکا بود که بعد از رسیدن به این مهم نیز این فشارها همچنان ادامه دارد.

اوباما بعد از توافق در جمع یهودیان آمریکا حاضر شد و برای تامین امنیت اسرائیل از سوی آمریکا تاکید کرد ولی ظاهراً تلاش های اوباما برای اسرائیلی ها قانع کننده نبوده است. اخیراً یک نظرسنجی انجام شده در سرزمین های اشغالی نشان می دهد بیشتر ساکنان یهودی این سرزمین ها اعتقاد دارند اوباما اصلاً طرفدار اسرائیل نیست و به منافع این رژیم در منطقه خاورمیانه فکر نمی کند. بعضی از ساکنان سرزمین های اشغالی در این نظرسنجی حتی اوباما را دشمن اسرائیل خطاب کرده اند.

بنیامین نتانیاهو بارها به طور ضمنی اعلام کرده است که روابط رژیم اسرائیل با آمریکا در زمان باراک اوباما تنش هایی را تجربه می کند و ملاقات های وی با کاخ سفید برای کاهش این تنش ها مفید نبوده است.

در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ بنیامین نتانیاهو به صراحت از میت رامنی رقیب انتخاباتی باراک اوباما حمایت کرده بود. «رون درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز یک فعال جمهوریخواه در آمریکا محسوب می شود.

«الکساندر یاکوبسن» مورخ دانشگاه بیت المقدس وابسته به رژیم صهیونیستی با اشاره به نظرسنجی از ساکنان سرزمین های اشغالی گفت: بیشتر یهودیان اینجا اوباما را دوست دارند ولی هنوز هم اعتقاد دارند او طرفدار آنها نیست چون در سیاست های خود چنین چیزی را نشان نداده است. به اعتقاد بیشتر شهرک نشینان یهودی اوباما نمی تواند وضعیت خاورمیانه را درک کند و بفهمد که چه خطری آنها را تهدید می کند.

وی افزود: اوباما بارها در سخنرانی های خود صلح در خاورمیانه و روابط آمریکا با ملت های عرب را خواستار شده است در حالیکه این قضیه به ضرر شهرک نشینان یهودی است و به خاطر همین اوباما زیاد در بین شهرک نشینان محبوبیت ندارد.

یاکوبسن که خودش نیز با ساخت شهرک های یهودی در کرانه باختری مخالف است مدعی است مهمترین مسئله این روزهای اسرائیل توافق هسته ای با ایران است و این مسئله می تواند امنیت اسرائیل را به خطر اندازد. ایران مهمترین حامی دشمنان سرسخت اسرائیل یعنی حزب الله و حماس محسوب می شود.

در یک نظرسنجی اخیر توسط روزنامه معاریو چاپ سرزمین های اشغالی ۷۷ درصد از شرکت کنندگان، توافق هسته ای با ایران را برای امنیت اسرائیل خطرناک عنوان کردند. نظرسنجی دیگری توسط موسسه مشهور «پیو» نشان می دهد محبوبیت اوباما در بین شهرک نشینان از ۷۱ درصد به ۴۹ درصد رسیده است.