کسی برای سرمایه‌گذاری نیامده آدرس غلط ندهید!

به گزارشافکارخبر، بخش خصوصی همچنان در پی راهکار افزایش سهم خود در مذاکرات است و در این میان اعضای اتاق تهران معتقدند «نباید به مردم آدرس غلط بدهیم و بگوییم سرمایه‌گذاران پشت دروازهای ما صف بسته اند» بلکه تا «زمانی که نبینند سرمایه گذار داخلی از احترام برخوردار نیست پا پیش نمی‌گذارند. ‌»

نخستین نشست کمیته اقتصادی پساتحریم اتاق تهران با حضور بهروز علیشیری، مشاور وزیر اقتصاد و رئیس سابق سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی و حمیدرضا آصفی، دیپلمات و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه برگزار شد. حضور هیئت‌های تجاری خارجی و چگونگی گفتمان برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی از جمله موضوعاتی بود که حاضران در این جلسه دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را پیرامون آن مطرح کردند.
در ابتدای این نشست مهدی جهانگیری، نایب رئیس اتاق تهران گفت: باید موضوعات مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی و اقداماتی که در دوره پساتحریم صورت بگیرد در دستورکار قرار گیرد.

رتبه‌بندی برای مذاکرات با خارجی‌ها
رئیس کمیته اقتصادی پساتحریم همچنین از برگزاری نشستی توسط اتاق تهران با برخی سفرای کشورهای اروپایی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: «شناسایی و رتبه‌بندی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایران برای معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی در دستورکار اتاق تهران قرار گرفته است تا متناسب با استانداردهای بین‌المللی، طرف‌های سرمایه‌گذاران خارجی دسته‌بندی و در مذاکرات و ملاقات‌ها رو به روی آنها قرار بگیرند.»
نایب رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش به موضوع آموزش بنگاه‌های اقتصادی ایران در زمینه مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی اشاره و خاطرنشان کرد که ساز و کار آن در اتاق تهران در حال بررسی و انجام است. به گفته جهانگیری، اتاق تهران به دنبال ایجاد مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری خارجی است تا متقاضیان برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی بتوانند از طریق این مرکز با طرف‌های خود آشنا شوند.

استفاده از مشاوران حرفه‌ای بازار سرمایه‌گذاری
بهروز علیشیری رئیس سابق سازمان سرمایه‌گذاری گفت: «نهادی مانند اتاق بازرگانی باید در شرایط فعلی که موضوع جذب و به‌کارگیری سرمایه‌گذاری خارجی مطرح است، جلودار باشد و بتواند با ساز و کارهای مشخص و منسجم در این زمینه هم به بنگاه‌های داخلی کمک کند هم آنکه سازماندهی گروه‌ها و هیئت‌های خارجی را که قصد حضور در ایران دارند به دست گیرد.»
مشاور وزیر اقتصاد افزود: اتاق بازرگانی تهران می‌تواند در این زمینه از مشاوران حرفه‌ای کمک بگیرد. حمیدرضا آصفی نیز در این نشست، متذکر شد: زمان مراجعه هیئت‌های خارجی برای مذاکره با طرف‌‎های خود در ایران محدود است و باید مراقب بود که این فرصت که بین شش ماه تا یک سال است، از دست نرود.
سخنگوی سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورهای غربی و همچنین ممالک عربی به خوبی ایران و وضعیت اقتصادی آن را می‌شناسند، گفت: «یکی از وظایف اتاق بازرگانی در شرایط فعلی می‌تواند این باشد که مراودات تجاری را تسهیل، تسریع و شدت ببخشد که این اتفاق نیز در گرو تعامل دولت و بخش‌خصوصی است.»
آصفی گفت: «ما امروز باید بدانیم که اگر قصد داریم سرمایه‌گذار خارجی را به ایران بیاوریم، باید به او اطمینان دهیم که یک دلار یا یک یورو که سرمایه‌گذاری شود سودده خواهد بود؟»

بخش‌خصوصی هم برنامه ندارد
محمد لاهوتی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست مهم‌ترین وجهه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را انتقال تکنولوژی و دانش فنی و نیز توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: «‌شاهد آن هستیم که شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی طرف مذاکره هیئت‌های خارجی قرار گرفته‌اند و بخش خصوصی و بنگاه‌های کوچک و متوسط عملاً جایی در این مذاکرات و رفت و آمدها ندارند. ‌» به گفته لاهوتی، در کشور به جز صنایع بزرگ که شامل خودروسازی، نفت و پتروشیمی است، دیگر صنایع نیز دارای مزیت‌های قابل‌توجه برای جذب و مشارکت سرمایه‌های خارجی هستند و در این دوره باید به آنها توجه شود. این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ادامه یکی از وظایف دولت را پایش مقررات و قوانین سرمایه‌گذاری در ایران عنوان کرد و در عین حال، این انتقاد را متوجه بخش خصوصی دانست که در مواجهه با هیئت‌های خارجی فاقد برنامه است.

اصلاح رفتار سازمانی دولت
حامد واحدی، عضو دیگرهیئت رئیسه اتاق تهران نیز با تأکید بر اینکه دولت باید رفتار سازمانی خود را اصلاح کند و بخش خصوصی را رقیب خود نداند، گفت: «تا زمانی که دولت خود به انجام پروژه‌های بزرگ مبادرت می‌کند و جایگاه بخش خصوصی را تنها در سخنرانی‌ها، در اولویت می‌داند، نمی‌توان به این امیدوار بود که بخش خصوصی و بنگاه‌های ما بزرگ شوند. ‌» به گفته واحدی، به یکباره نمی‌توان از اقتصادی که با کشورهای چین و روسیه درست شده است به سمت غرب گرایش پیدا کرد، لذا باید در دوره جدید با یک استراتژی مشخص گام برداشت.

آدرس غلط ندهیم
فریال مستوفی رئیس کمیته سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران نیز در این نشست، گفت: «باید از آدرس غلطی که به مردم و جامعه داده می‌شود پرهیز کرد و اینکه گفته می‌شود سرمایه‌گذاران خارجی پشت دروازه‌های ایران منتظر هستند، تعبیر درستی نیست. ‌»
به گفته مستوفی، هیئت‌های خارجی که این روزها در حال رفت و آمد به ایران هستند صرفاً برای مطالعه و شناسایی بازار کشور آمده‌اند. فریال مستوفی به این نکته نیز اشاره کرد که ما باید دیپلماسی اقتصادی را به خوبی یاد بگیریم. در روند مذاکرات، طرف‌های خارجی در کمترین زمان متوجه می‌شوند که طرف ایرانی پایین‌ترین اطلاعات را در زمینه مذاکره اقتصادی دارد. به گفته او، تنها دیپلماسی‌ای که بخش خصوصی و بنگاه‌های دولتی در مذاکرات با طرف‌های خارجی به آن مسلط هستند، چانه‌زنی است.

مانع نظامات بانکی
محمد اتابک دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران هم با بیان اینکه امروز شرایط برای تغییر رویکردهای غلط در کشور فراهم شده است، گفت: «یکی از مشکلات جدی که بر سر راه ورود سرمایه‌گذاری خارجی به ایران وجود دارد، ایراد در نظام بانکی و مالی است و این بخش از اقتصاد کشور هنوز نتوانسته است با شرایط و استانداردهای بین‌المللی هماهنگ شود. ‌» به گفته وی، زمانی خارجی‌ها پا به ایران می‌گذارند که سرمایه‌گذاران و شرکت‌های داخلی در کشور از احترام برخوردار باشند.