فرار داعش از خاورمیانه به اروپا

گروه بین الملل،جدیدترین گزارشهای خبری حاکی است همکاری های روسیه وسوریه و ایران در سرکوب تروریست های تکفیری وتقویت نظامیان سوری، سبب شده است شورشیان داعش مرزهای این کشور را ترک کرده و خود را به چند قدمی اروپا برسانند.

 

به گزارش افکارخبر،در پی تحولات اخیر در سوریه و عراق، این اژدهای چند سر با سوء استفاده از شرایط نابسامان و هرج و مرج سیاسی لیبی، شهر سرت (زادگاه قذافی) را پایتخت جدید خود تعیین کرده است.

 

بنا بر آمارهای غیر رسمی، بیش از پنج هزار تن از تروریستهای داعش هم اکنون در لیبی بسر می برند.

اروپایی‌ها که پیش از این گمان می‌کردند که تهدید داعش فقط معطوف به خاورمیانه می شود، اکنون با خطر قریب الوقوع این گروه ترورسیتی روبرو شده اند.

سیزدهم نوامبر (22 آبان ) امسال نقطه ی عطفی در تاریخ معاصر فرانسه رقم خورد. در این شب، گروهی از تروریست ها با یورش همزمان به چند نقطه از پاریس با شلیک به مردم یا انفجار انتحاری 129 نفر را کشتند و بیش از 300 نفر را زخمی کردند.

 پس از این حادثه داعش مسوولیت این اقدام تروریستی را که بزرگترین حادثه ی تروریستی تاریخ فرانسه به شمار می آید، بر عهده گرفت.

در پی اعلام رهبران فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی برای مبارزه با تروریسم و نیز برخی اقدام های امنیتی پیشگیرانه پس از رخدادهای تروریستی پاریس، به نظر می رسد چالش تروریسم همچنان به طور جدی آینده ی اروپا را تهدید کند.

در تلافی حملات تروریستی، دست کم 10  جنگنده فرانسوی شهر رقه پایتخت خلافت خود خوانده گروه تروریستی داعش اهدافی را بمباران کردند.

پس از رخدادهای تروریستی پاریس، حمایت آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی از فرانسه صرفا در حد ارسال چند دسته گل و فرستادن پیام های تسلیت به این کشور باقی ماند. اکنون فرانسوی ها خود را در مبارزه با داعش تنها می بینند و صرفا برای مصرف داخلی، چند بار جنگنده هایشان را بر فراز سوریه به پرواز درآوردند.

 

این در حالیست که در پی افزایش نیروهای داعش در شهر سرت لیبی ،این گروه تروریستی هر روز به اروپا نزدیک تر می‌شود و به اندازه یک دریا با اروپا فاصله دارد.

 

به نوشته اسپوتنیک، از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون داعش نیروهایش شامل فرماندهان و نیز کارشناسان مالی را در بندر سرت لیبی واقع در ساحل دریای مدیترانه از 200 نفر به 5000 نفر افزایش داده است .

بنابر این گزارش، داعش با افزایش نیروهایش به 5 هزار نفر در این شهر، در صدد ایجاد دژی جدید در دریای مدیترانه تا ایتالیا است. سرت از نظر پایانه های نفتی و پالایشگاه هابی نفتی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

photo_2015-12-03_08-17-50

به گفته مقامات و فعالان لیبی این گروه به سرعت در حال استخدام و استقرار نیروهای خارجی و خانواده هایشان در سرت است.

 

گفتنی است، نزدیک به 85 درصد از نفت خام لیبی به اروپا به ویژه ایتالیا فرستاده صادر می شود. به هر حال، اگر داعش کاملا بر سرت و مناطق پیرامون آن تسلط یابد، باید گفت که چند گام دیگر به اروپا نزدیکتر شده است.