به گزارش افکارخبر، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی اسپانیا به سئوالات مختلف خبرنگار این رسانه پاسخ داده است.

بشار اسد با انتقاد از سیاست‌های خصمانه کشورهای حامی گروه‌های تروریستی و نقش آنها در ادامه ناامنی و بی‌ثباتی و کشتار در کشورش به طور خاص به آمریکا اشاره کرد و گفت ایالات متحده، از همان ابتدا، پوشش سیاسی برای تروریسم در سوریه ایجاد کرد و در مبارزه با تروریسم جدیت ندارد.

وی همچنین با انتقاد مجدد از سیاست‌های ضد سوری دولت ترکیه اظهار داشت ترکیه شریان حیاتی گروه تروریستی داعش است.

بشار اسد تاکید کرد اولین گام برای نابودی گروه‌های تروریستی در سوریه در توقف سرازیر شدن تروریست‌ها به ویژه از ترکیه به سوریه و عراق و توقف سرازیر شدن پول‌های سعودی و جلوگیری از ورود سلاح و انواع حمایت‌های لجستیکی از این گروه‌ها نهفته است.

وی افزود ترکیه تنها شریان حیاتی موجود برای گروه تروریستی داعش است و عربستان، ترکیه و قطر طرف‌های اصلی هستند که همدست گروه‌ تروریستی داعش و جنایات وحشیانه‌اش هستند.

رئیس جمهور سوریه با تاکید بر دروغ بودن  ادعای آمریکا مبنی بر مبارزه با تروریسم اظهار داشت آمریکا از همان ابتدا، پوشش سیاسی برای تروریسم در سوریه ایجاد کرده و در مبارزه با آن جدی نیست و تا زمانی که آمریکا در این زمینه جدی نباشد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که دیگر کشورهای غربی در این زمینه جدی باشند،‌چرا که آنها همپیمان آمریکا هستند.

متن کامل مصاحبه خبرگزاری اسپانیا با رئیس جمهوری سوریه

سئوال اول : جناب آقای رئیس جمهور، ابتدا از شما به خاطر میزبانی‌تان و فراهم کردن فرصت دیدار برای خبرگزاری اسپانیا برای اطلاع یافتن از اوضاع کشورتان تشکر می‌کنیم... در چهاردهم نوامبر گذشته، قدرت‌های بین المللی از جمله روسیه و ایران در وین درباره یک جدول زمان بندی برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه به توافق دست یافته بودند... و بر اساس این جدول زمان بندی، مذاکرات میان دولت متبوع شما و مخالفان میانه‌رو باید از ابتدای ژانویه آینده آغاز شود... آیا شما برای آغاز چنین مذاکراتی آمادگی دارید؟

بشار اسد : ابتدا من نیز به شما در سوریه خیرمقدم می‌گویم... از ابتدای درگیری در سوریه، ما شیوه گفت‌وگو با تمام طرف‌هایی که در این درگیری دست داشتند، در پیش گرفتیم... و با این مسئله تعامل مثبتی داشتیم... و با هر  ابتکاری که کشورهای مختلف جهان پیشنهاد می‌کردند، بدون توجه به نیت‌های واقعی و صداقت مسئولانی که این ابتکارها را مطرح می‌کردند، واکنش مثبتی نشان دادیم... در نتیجه ما امروز هم برای آغاز مذاکرات با معارضه(مخالفان) آماده‌ایم... ولی این مسئله ابتدا به شناسایی معارضه و اینکه چه کسانی هستند، برمی‌گردد... معارضه از نظر هر فردی در جهان، به اقدام مسلح دست نمی‌زند... تفاوت زیادی میان افراد مسلح و تروریست‌ها از یک سو و معارضان از سوی دیگر وجود دارد... معارضه یک واژه سیاسی است نه نظامی و در نتیجه سخن گفتن از این مفهوم با آنچه در حال انجام است، تفاوت دارد،‌زیرا ما حتی در حال حاضر می‌بینیم که برخی کشورها از جمله عربستان سعودی، آمریکا و برخی کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی می‌خواهند که به میز گفت‌وگوها بپیوندند... این کشورها از دولت سوریه می‌خواهند که با تروریست‌ها مذاکره کند که به اعتقاد من هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند چنین موضوعی(مذکره با تروریست‌ها) را بپذیرد.

سئوال دوم : آیا شما برای مذاکره و گفت‌وگو با گروه‌های مخالفی که در ریاض گردهم آمده‌اند، آمادگی دارید؟

بشار اسد : آنچه را در پاسخ به سئوال اول گفتم، بر این مسئله هم صدق می‌کند، زیرا گروه‌هایی که از آن صحبت می‌کنید، آمیخته‌ای از معارضان سیاسی و گروه‌های مسلح است، باید واقع‌بین باشیم. در ارتباط با گروه‌های مسلح در سوریه، ما با برخی از این گروه‌ها به عنوان یک گروه و نه یک تشکل سازمان یافته گفت‌وگو کردیم که هدف از آن دستیابی به وضعیتی بود که این گروه‌ها، سلاح‌های خود را زمین بگذارند و یا به دولت بپیوندند و یا به زندگی عادی خود پس از عفو دولت برگردند. این تنها راه برای تعامل با گروه‌های مسلح در سوریه است.

هنگامی که این گروه‌ها برای تغییر شیوه و رویکرد خود و کنار گذاشتن سلاح آماده باشند، ما نیز آماده هستیم. اما این‌که با این گروه‌ها به عنوان تشکل‌ها و مجموعه‌های سیاسی تعامل کنیم، هرگز چنین مسئله‌ای را نمی‌پذیریم، این نکته اول، در ارتباط با آنچه معارضان سیاسی خوانده می‌شوند، شما به عنوان یک شهروند اسپانیایی، هنگامی که به مخالفان در کشورتان نگاه می‌کنید، بدیهی است که منظور شما از چنین معارضانی، معارضان اسپانیایی مرتبط با پایگاه‌های مردمی اسپانیایی، با شهروندان اسپانیایی است(معارضانی که پایگاهی در میان مردم دارند) شما معارضانی را که مرتبط با یک کشور بیگانه باشند یا تسلیم سیاست‌های دیکته شده آن کشور هستند، قبول ندارید. از سوی دیگر این مسئله بر ماهیت گروه‌هایی تکیه دارد که از آنها صحبت می‌کنیم از جمله کسانی که در عربستان سعودی تشکیل جلسه دادند، صحبت می‌کنم، افرادی به عنوان معارضه در عربستان یا قطر، فرانسه یا انگلیس و یا آمریکا سازماندهی شدند، از نظر اصولی ما آماده گفت‌وگو هستیم،‌اما در نهایت اگر بخواهید به نتیجه برسید و گفت‌وگوی ثمربخش و موفقیت‌آمیزی هم انجام شود، شما باید با معارضان ملی واقعی که دارای پایگاه مردمی در سوریه و مرتبط با ملت سوریه باشند، تعامل کنید نه با یک کشور یا نظام دیگر در جهان.

سئوال سوم : آیا هیئت سوری(هیئت دولت سوریه) در کنفرانسی که در نیویورک برگزار خواهد شد، در صورت قطعی بودن برگزاری این کنفرانس در هفته‌های آتی، شرکت می‌کند؟

بشار اسد : البته هنوز برگزاری چنین کنفرانسی قطعی نشده است، در بیانیه روسی که اخیرا منتشر شد، آمده است که روس‌ها ترجیح می‌دهند چنین کنفرانسی در وین برگزار شود، این نکته اول، نکته دیگر این است که روس‌ها گفتند برگزاری چنین کنفرانسی پیش از شناسایی و تعریف این‌که کدام گروه‌ها، تروریستی هستند و کدام گروه‌ها، تروریستی نیستند،مناسب نیست، این نکته(تعریف و مشخص شدن گروه‌های تروریستی و غیر تروریستی)مسئله واقعی و بسیار منطقی است. از نظر ما در سوریه هر کس سلاح به دست بگیرد، تروریست است. بنابراین بدون تعریف و شناسایی این واژه، برگزاری نشست در نیویورک یا هر مکان دیگر به صرف پرداختن به اوضاع منطقی نیست.

سئوال چهارم : جناب رئیس جمهور، از نظر شما چگونه می‌توان به وجود داعش پایان داد و آن را نابود کرد؟

بشار اسد : این موضوع بسیار پیچیده‌ای است، نه به سبب داعش به عنوان یک تشکل سازمان یافته، بلکه مسئله بسیار خطرناک‌تر که باید با آن تعامل کرد، اسباب و دلایل پشت پرده این گروه است، اولا طی چند دهه اخیر، یک ایدئولوژی در عقول مردم یا جامعه در جهان عرب از سوی موسسات وهابی و با پول‌های سعودی که برای حمایت از چنین ایدئولوژی کورکورانه و التقاطی، ریشه دوانده است. بدون برخورد با چنین ایدئولوژی، حرف‌هایی همچون ما داعش یا  النصره یا هر گروه دیگر وابسته به القاعده را نابود خواهیم کرد، وقت کشی خواهد بود. داعش وابسته به القاعده است، جبهه النصره هم به القاعده وابسته است، گروه‌های بسیار دیگری هم چنین ایدئولوژی را دارند.

در نتیجه، این مسئله‌ای است که باید در درازمدت با آن تعامل کرد که باید از راه جلوگیری از رسیدن این موسسات وهابی و پول‌های سعودی به موسسات اسلامی در مناطق دیگر جهان انجام داد، زیرا موسسات موهابی به دنبال این هستند تا موسسات اسلامی در سایر مناطق جهان را تندروتر کرده و تروریسم را در جهان گسترش دهند.

مسئله دوم، ما باید از راه‌های کوتاه مدت و تعامل با وضع موجود حرف بزنیم و به شکل اساسی باید به حضور داعش در سوریه و عراق پرداخت. مبارزه با تروریسم یک پاسخ بدیهی به این سئوال است. ولی ما از ایدئولوژی و گروهی صحبت می‌کنیم که از توانمندی‌های نامحدود در جذب تروریست‌ از سایر مناطق جهان برخوردار است. در سوریه تروریست‌هایی از یکصد ملیت خارجی در کنار تروریست‌های افراطی القاعده، جبهه النصره و دیگر گروه‌ها می‌جنگند.

اولین گامی که برای حل این مشکل باید برداشت، توقف سرازیر شدن تروریست‌ها به ویژه از ترکیه به سوریه و عراق است. همچنین باید از سرازیر شدن پول‌های سعودی و دیگر اموال وهابی به عنوان مثال از قطر به تروریست‌ها از طریق ترکیه جلوگیری کرد. از ورود سلاح و انواع کمک‌های لجستیکی به تروریست‌ها هم باید ممانعت به  عمل آورد. ما می‌توانیم به این شکل آغاز کنیم و در مرحله بعدی اگر خواستیم، از ابعاد دیگری که ممکن است سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد، حرف بزنیم، زیرا این موضوع دارای چندین بعد است،  اما در حال حاضر باید در گام نخست، جلوی سرازیر شدن تروریست‌ها و پول برای آنها را بگیریم و در عین حال مبارزه با تروریسم در داخل سوریه از سوی ارتش سوریه و تمام کسانی که از این ارتش حمایت می‌کنند .